Google lanserer teknologi som skal redde nettannonsene
Med et økende fokus på personvern, har det lenge vært klart at denne praksisen ikke kunne fortsette, skriver Ståle Lindblad.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Nesten hele markedet for nettannonser bruker informasjonskapsler (cookies), en teknologi som snart er død. Google fører an i kampen om å finne en erstatning. Snart lanserer de FLoC, en teknologi basert på kunstig intelligens, som skal gi 95% treffsikkerhet for annonser.
Informasjonskapsler samler og deler store mengder data om alt vi gjør på internett. Med et økende fokus på personvern, har det lenge vært klart at denne praksisen ikke kunne fortsette. Apple og Mozilla har allerede begynt å blokkere informasjonskapsler i sine nettlesere, og snart følger Google etter med Chrome.
For annonsemarkedet er dette en stor utfordring. Hvordan kan de tilpasse annonsene som vises til brukerne uten å ha tilgang på informasjonen de tidligere hentet fra informasjonskapslene?
Noen store aktører, som New York Times, har laget løsninger som kun bruke informasjon de samler på sin egen nettside. Her hjemme har Schibsted inngått samarbeid med reklamebyrået Dentsu for å lage en tilsvarende løsning.
De fleste aktørene i reklamemarkedet har imidlertid ikke tilgang brukerdataene de trenger for å levere tilpassede annonser. Google tror nå at det har funnet en løsning på dette problemet. Federated Learning of Cohorts (FLoC) bruker kunstig intelligens til å skape store grupper av brukere med liknende egenskaper. Annonsesystemene bruker informasjon fra disse gruppene til å tilpasse annonsene, i stedet for brukerens egne data.
I følge Google foregår all behandling av brukerdata i nettleseren med FLoC, så ingen brukerdata forlater enheten. Ved hjelp av kunstig intelligens plasseres du i en gruppe med tusenvis av andre brukere som har et mønster som likner på ditt. Når annonsesystemet skal vise en annonse på siden du besøker, får det tilsendt gruppens data, ikke dine.
Tester fra Google viser at FLoC er inntil 95% effektivt, sammenliknet med informasjonskapsler. Teknologien blir tilgjengelig for utviklere i Googles Privacy Sandbox i løpet av mars, og selskapet forventer å kunne tilby FLoC til Google Ads-annonsører i løpet av andre kvartal i år.
For de som ønsker å teste FLoC allerede nå, har Google gjort koden tilgjengelig på GitHub.
Det nye systemet vil bli testet på nettleseren Chrome i løpet av mars.
– Dersom digital annonsering ikke utvikler seg i tråd med brukernes stadig økte bekymringer over deres personvern og hvordan deres personlige identitet blir forvaltet, risikerer vi det frie og åpne internettets fremtid, sier produktleder David Temkin, ifølge The Wall Street Journal.