Instagram lanserer annonser i Instagram Shop
Nå vil du få opp annonser når du blar deg gjennom produktene i Instagram Shop.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Annonsemuligheten ble rullet ut i hele verden denne uken. Lanseringen betyr også at selgere som tilbyr sine produkter gjennom Instagram Shop kan betale for å nå ut til et bredere publikum.
Annonsene i Instagram Shop er utformet som de vanlige kvadratiske bildeflisene du er vant til å se, men er merket med ‘Sponsored’. Klikker du på bildet får du opp en side med produktdetaljer, flere bilder og flere produkter fra samme butikk. Annonserte produkter kan legges på ønskelisten din og deles med venner.
Upassende annonser kan skjules eller rapporteres ved å trykke og holde på bildet.
Instagram Shops er bare tilgjengelig på mobil, så det samme vil gjelde for annonsene. De vil bruke den samme auksjonsbaserte prismodellen som brukes på annonser på stort sett alle Facebooks annonseprodukter.
Med denne lanseringen fortsetter Facebook sin satsing på netthandel også på Instagram. Etter lanseringen av Instagram Shop i fjor, introduserte de også shopping i TikTok-klonen Reels og affiliate- programmer som gir innholdsskapere mulighet til å tjenepenger på å anbefale produkter.
Instagram argumenterer for at annonser i Instagram Shop vil være spesielt effektive, siden de som blar seg gjennom listen av produkter allerede er innstilt på at de skal kjøpe noe. En rekke norske nettbutikker har allerede tatt i bruk Instagram Shop. Hvis Instagram har rett i sin spådom kan annonser i Instagram Shop være en enda mer målrettet kanal en promotering av vanlige poster i nyhetsstrømmen.