Mener reklame og journalistikk sauses sammen hos Google
Reagerer på at Google Nyheter viser både nyheter og annonsørinnhold: – Undergraver hele vår informasjonstilgang.
Kommunikasjonsbyrået Släger har undersøkt hva som er faktiske nyhetsartikler og hva som er betalte reklametekster av innholdet som dukker opp i Google Nyheter.
– I skrivende stund befinner det seg nå intet mindre enn 10 600 treff i Googles fane «Nyheter» som inneholder det uomtvistelige ordet ‘annonsørinnhold’, sier seniorrådgiver Oddmund Vaagsholm i Släger til KOM24.
Han forklarer at de besøkte nettavisene til VG, Aftenposten, Dagbladet og Dagens Næringsliv, og registrerte hvilke selskaper som hadde annonser på forsiden til de ulike mediene. Deretter søkte de på selskapene under «Nyheter» hos Google, og blant ekte nyhetssaker fant de artikler som er betalt for.
De har sett på saker fra oktober i fjor til september i år.
– Jeg synes det er en dypt problematisk feilslutning som i ytterste konsekvens rokker ved det ikke ubetydelige demokratiske prinsippet vårt om en fri og uavhengig presse.
KOM24 har vært i kontakt med presseapparatet til Google i Norge. De sier de undersøker saken, men har ennå ikke kommet med noen uttalelse.
Vanlig å forveklse
– Reklame fordekt som journalistikk undergraver hele vår informasjonstilgang og vårt daglige kunnskapsgrunnlag – og Google Nyheter legitimerer med denne praksisen at skillet mellom reklame og journalistikk ikke er så viktig, sier Vaagsholm.
En undersøkelse fra Medietilsynet i 2021 viste at fire av ti har trykket på det de trodde var en nyhetssak, men som viste seg å være reklame.
I USA er det flere som stoler på Google News (53%) enn tradisjonelle nyheter (49%) ifølge en undersøkelse fra Reuters Institute for the Study of Journalism.
– I en del av resultatene man får på Google, så står det fortsatt "annonsørinnhold" i starten av tittelen før man trykker på saken. Er ikke dette tilstrekkelig informering?
– Jeg vil snu på dette spørsmålet og spørre: Hva har annonsørinnhold i et søk blant nyheter å gjøre? Det har ingenting med nyheter å gjøre. Det er reklame. Og når denne merkingen i tillegg glipper og publikum, beviselig fra undersøkelser, ikke klarer å skille annonsørinnhold fra redaksjonelt innhold, hvorfor skal disse da sammensauses i en seksjon som lover nyhetsinnhold?
Han legger til at Google News sier i sine egne retningslinjer at de «tillater ikke innhold som skjuler eller gir en feilaktig fremstilling av sponset innhold som uavhengig, redaksjonelt innhold.».
– Likevel er nyhetsseksjonen deres stappfull av annonsørinnhold fra VG, Aftenposten, E24 – og all verdens utenlandske kilder.
Mener mediene må ta grep
- Når vi nå gjør mediene oppmerksomme på denne praksisen til Google Nyheter, så mener jeg mediene bør kreve at annonsørinnhold fjernes fra Googles nyhetsseksjon.
Han mener det også går utover medienes troverdighet.
– Det er ikke først og fremst Google som blir skadelidende av dette. Det er først og fremst mediene. Og dersom mediene ikke tar ansvar og stiller krav til Google om å endre praksis, så blir publikum og helt alminnelige mennesker på jakt etter nyheter både lurt og fordummet.