Google blir anklaget for å ha solgt dårlige annonseplasser til høy pris.

Rapport: Google solgte useriøse annonseplasser til høy pris

Google lovet premiumplassering av annonser. Men ifølge Wall Street Journal ble de i steden vist på useriøse nettsider.

Publisert

I tillegg til annonser på YouTube, som Google selv eier, tilbyr de også annonsering på en rekke eksterne sider gjennom Google Video Partners.

Google lover at annonsene kun vises på premiumsider, og med lyden slått på før nettstedets eget innhold vises.

En ny rapport viser derimot at dette ikke har vært tilfellet. Saken ble først omtalt av Wall Street Journal, og deretter av svenske Dagens Media.

En undersøkelse utført av analyseselskapet Adalytics, viser nå at i 80 prosent av tilfellene ble ikke annonsene vist på premiumsider. De ble plassert på useriøse nettsider, var uten lyd og i tillegg lite synlig.

Wall Street Journal skriver at Adalytics analyserte annonser fra 1100 forskjellige merkevarer, som har blitt vist flere milliarder ganger mellom 2020 og 2023.

Nå krever annonsørene pengene tilbake.

– Det er et uakseptabelt tillitsbrudd. Google må fikse det og betale tilbake pengene for svindelen, sier Joshua Lowcock, global mediesjef i reklamebyrået UM Worldwide til Wall Street Journal.

Google mener på sin side at rapporten inneholder flere feil.

Blant selskapene som kjøpte annonser er Johnson & Johnson, American Express, Samsung og Disney Plus.

Powered by Labrador CMS