Dette mener YouTube, Facebook, Snapchat, TikTok og LinkedIn norske annonsører gjør feil
Denne artikkelen er over to år gammel.
(THE HUB, OSLO): Mandag og tirsdag er det Social Media Days i Oslo og konferansen har som ambisjon om å være Norges fremste møteplass for deg som jobber med sosiale medier.
Mandag åpnet konferansen med sesjoner fra både TikTok, Snapchat, Youtube, LinkedIn og Facebook.
Go short or get chosen
I sin presentasjon fokuserte Margrethe Wam Solvang fra YouTube blant annet på den enorme veksten som digitale medieflater har og viste til en undersøkelse som sa at 82 prosent av alt som skjer på digitale flater i 2021 vil være levende bilder.
- Dette sier noe om at prime timen vår er personlig og nisjer blir mainstream, pekte hun på og sa at adferden endres.
- Før var dekning sjelden og oppmerksomhet i overflod, nå er det omvendt, sa hun.
Det gir annonsører både utfordringer og muligheter.
- Go short or get chosen, var hennes tips og hun sa at folk bare må akseptere at skip happens.
- Det betyr at når folk først ser den annonsen de vil se, så blir oppmerksomheten helt annerledes, sier hun.
Steffen Rabben er leder for Snapchat Norge og han fortalte om deres nye satsing public profiles.
Store muligheter i AR
- Det kommer til å bli et nav for oss og kommer på tvers av alle områder på app-en, sier han.
Det kombinert med et forsterket fokus på AR-linser er deres fokusområde nå for å nå annonsørene.
- 2,5 millioner nordmenn bruker AR-linser månedlig. Der er det et kjempemulighetsrom og der er vi bransjeledende. Apple sier at AR er kritisk for dem og deres suksess, sier Rabben og hevder at undersøkelser viser at AR leverer 45 prosent mer oppmerksomhet enn tv-seing eller generell browsing.
- For da må man gi litt tilbake, man er ikke passiv og det gir økning i oppmerksomhet, sier han og forteller at 94 prosent interaksjon med produkter i AR fører til en 94 prosent høyere konverteringsrate.
Han viser til blant annet Tommy Hilfiger som klarte å konvertere til 1600 salg på en uke i Nederland.
Men hva gjør så annonsørene feil?
For små målgrupper
I en panelsamtale fikk alle de sosiale mediene en anledning til å fortelle kort hva de mente annonsørene gjør feil. Og svarene var kontante
- Man lager for små målgrupper, sier Johan Eriksson fra Linkedin.
Snapchat på sin side snakker fortsatt om kamera.
- Det er fremtiden, sier Steffen Rabben.
TikTok peker på viktigheten av å ikke lage reklame på TikTok.
- Kjenn plattformen du er på og lag innhold som passer målgruppen, sier Emma Lundgren ved TikTok Nordics, mens Margrethe Wam Solvang ved YouTube pekte på hvor viktig det er å respektere formatet og brukeren og viste til at oppmerksomheten til mennesket har gått fra 12 til åtte sekunder siden årtusenskiftet.
- Få frem det du skal si ganske tidlig, ber hun annonsørene.