NoA ti år: Nå drømmer NoA-grunnleggeren om å etablere seg i Europa
NoA-gründer Thomas Høgebøl forteller om ideen bak byrågiganten, drømmen om å etablere seg på kontinentet og om hvordan de skal feire tiårsjubileet.
– De ti årene har gått fort, skremmende fort!
Det sier Thomas Høgebøl til KOM24.
Den 21. januar kunne han nemlig feire NoAs tiårsdag.
Konsernet har i dag 1200 ansatte og milliardomsetning med sine 26 byrå i fem land, men han legger ikke skjul på at det var en trang fødsel i sin tid.
Ideen til The North Aliance, NoA, fikk han da han jobbet som leder i McCann Worldgroup i Norge og Nord-Europa.
Da innså han at man måtte ha teknologikompetanse som en del av sitt tilbud, for det krevde markedet, og det hadde man ikke der han da var.
Krevende periode
Etter å ha jobbet med ideen i seks måneders tid valgte han å hoppe av McCann i midten av 2012, etter 13 år i ulike roller i byrået. Men det skulle enda gå halvannet år før NoA var oppe og sto.
– Men jeg sa jo opp litt tidlig. For det tok meg jo drøyt halvannet år da. fra jeg sa opp, til jeg lanserte. Så det ble jo en lang og krevende periode, innrømmer han.
Perioden var så lang at Helge Onsum, som og var med på ideen, valgte å hoppe av underveis.
– Vurderte du å gi opp?
– Nei, jeg gjorde egentlig ikke det. Men jeg fikk jo flere muligheter i den perioden der, som var fristende. Men jeg var veldig overbevist om at jeg skulle få til dette. Så nei, jeg vurderte ikke det. Men jeg skal ikke legge skjul på at det var en trang fødsel. Det var en veldig krevende periode. Men sånn skal det kanskje være også, sier han.
Grunntanken til NoA handlet om å samle ledende miljøer innenfor strategi, kreativitet og tech som sammen skulle skape vekst for sine kunder.
Stikkord var samarbeid på tvers av fagmiljøer. Rett og slett at man har mer igjen for å samarbeide og at man da kan gjøre større og mer komplekse oppgaver sammen, enn hva hver enkelt kan gjøre.
Han ville etablere et nettverk, basert på nordiske verdier. For, som han peker på, 70 prosent av det nordiske markedet i 2014 var dominert av de internasjonale aktørene.
Men det var ikke lett å få penger til å lansere drømmen og han hadde mange møter med aktuelle investorer, før det hele endte opp med private equity-selskapet Capman.
Men de var ikke fornøyde med første pitchen Høgebøl kom med til dem.
Doblet seg i størrelse
– Den første pitchen jeg kom med til dem var for liten. En av oppgavene jeg fikk av dem var å tenke større, derfor var vi og ganske store da vi lanserte, sier han.
Ved lansering besto NoA-paraplyen av sju byråer som hadde en byråinntekt på rundt 400 millioner kroner det første året.
Med seg hadde han svenske Åkestam. Holst, Great Works, Bold, Promenad og Knock samt det danske byrået &Co og det norske design- og teknologiselskapet Making Waves.
Blant de største kundene de hadde med seg fra starten av var SAS, som fortsatt er kunde hos dem.
Det første året eller to handlet det om å få samarbeidet til å fungere og se synergiene.
– Vi jobbet de første årene med å få samarbeidet til å sitte. Så begynte vi å skape organisk vekst og fikk noen selskaper til, som ble en del av gruppen, sier han.
Blant dem var Anorak, som ble en del av NoA i august 2014.
Veksten fortsatte, men i 2018 valgte Capman å selge seg ut og inn kom Norvestor Equity og man lanserte NoA-plattformen, som skulle legge forholdene ytterligere til rette for samarbeid.
På dette tidspunktet hadde NoA omtrent doblet seg i størrelse og siden da har veksten fortsatt.
Drømmen om kontinentet
I dag består de av 1200 ansatte i 26 selskaper og han sier de har omtrent fire og en halv gang så høy byråinntekt som da de startet.
Men det er viktig for han at de ikke skal bli oppfattet som så veldig store.
– Vi ønsker jo ikke at det er det at vi har så mange ansatte vi skal være kjent for. Vi skal være kjent for de jobbene vi gjør og at vi er et sted for ambisiøse kunder og et sted hvor det er kjekt å jobbe, sier han.
Samtidig er det ikke tvil om at størrelsen deres og hjelper dem med å skaffe dem mer arbeid.
Fortsatt er den vanligste måten deres å sikre seg kunder på at de får inn en kunde via ett av selskapene og så bredder de det ut derfra.
70 prosent av kundene deres bruker tre eller flere enheter.
Det er i Norge NoA er størst. 400 av de ansatte er her og omsetningsmessig er og Norge marginalt større enn Sverige. Deretter kommer Danmark, Finland og Polen.
Det ene finske selskapet deres har og et lite kontor i Tyskland, men drømmen til Høgebøl er å vokse utenfor Norgen. Han mener NoA-modellen har relevans utenfor de trygge, nordiske rammene.
Markeder som Tyskland, Nederland og Storbritannia frister alle sammen. Men ikke akkurat nå.
– Det vil være et stort, strategisk steg for oss å ta. Så da må vi oppleve at vi er en del av et marked som er i vekst og medvind. Så det skjer ikke noe før vi ser det, men da vil det til gjengjeld komme, sier han.
Han sier de har en slags playbook for hvordan de skal etablere seg i nye markeder og sier de tar med seg erfaringen fra etableringen i Finland.
Der kjøpte de det kreative reklamebyrået Bob the robot og deretter digitalbyrået DK&A og dermed ble de over natten 120 ansatte i landet.
– Vi vil tenke på samme måte når vi går inn i større markeder, sier han.
Det handler mest å finne den rette balansen mellom det å kjøpe etablerte selskaper og det å etablere egne selskaper i det nye markedet.
– Vi må ha et anslag som blir lagt merke til, sier han.
Det er på teknologi de er størst, for gruppen som helhet utgjør teknologidelen 65 prosent, mens i Norge er den på hele 75 prosent.
Han regner og med framtidig vekst innen det feltet.
– Teknologimarkedet er omtrent ti ganger så stort som markedet for design, marketing eller reklame. Behovene er mye større, prosjektene er mye større og det er ofte lengre prosesser og mindre prosjektbasert, forklarer han satsingen med.
I Norge flyttet de nylig inn i nye lokaler i Nedre Vollgate, hvor de har leid seks etasjer i en bygård.
Høgebøl kaller det en ny fase i NoA-reisen og sier det er godt å få samlet alle på ett sted.
Nå skal de samle alle enhetene nærmere sammen for å holde hastigheten oppe.
For det trenger de etter et litt tungt 2023, der ansatte måtte gå. Likevel mener han at NoA sto seg godt.
Han vil ikke gå i detaljer, men sier at noen miljøer gikk godt, andre ganske flate mens noen hadde det han kaller for solide utfordringer.
– Så i sum ble det vel helt ok, vil jeg si, sier han.
Positive tendenser
Han sier de og ser nøktern på 2024 og legger ikke skjul på at det har vært krevende å spå året vi er inne i og peker på at makroøkonomene heller ikke er enige med seg selv.
– Men jeg tror vel at unisont så spår de at det blir noe lysning, spesielt på andre halvdel av året. Vi får velge å tro på det, sier han.
Dermed blir det ikke noen stor vekst for NoA, men han regner med at det blir noen oppkjøp etter hvert.
Blant annet vil han styrke seg på teknologi i Sverige, Danmark og Finland.
Han bekrefter at de er i kontinuerlige dialoger.
– Vi får se om det er det riktige selskapet og om det er det riktige for dem og oss og om timingen er riktig og alt dette, sier han.
Mens NoA skal styrke seg på teknologi i Sverige, Danmark og Finland så handler det i Norge om å bringe enhetene tettere sammen.
Noe han håper de får til i de nye lokalene.
– Også handler det om å styrke enkeltenheter, slik som Anorak. De fikk en god start på året nå når de har hentet Equinor. Og de fikk jo ny leder med Pelle Josephson, som har kommet veldig godt i gang. Så jeg synes at det er veldig positive tendenser der, sier han.
Høgebøl sier at det og handler om å få opp farten i NoA Ignite.
– Men ellers så er nok behovene for oppkjøp, altså innorganisk grep, det er nok større i markedet utenfor Norge enn i Norge, sier han.
Men selv om giganten NoA er ti år, har de enda ikke fått feire jubileet. Men Høgebøl lover de ansatte at det skal bli feiret til våren.
– Vi venter til vårparten, så 2024 får satt seg, så klinker vi til med en tydeligere markering. Nå var det kaffe og et kakestykke og et klapp på skuldrene. Men det er en gjeng som jobber jævla hardt, så vi må markere det når vi passerer noen milepåler!