Anorak og TRY på svarteliste for deres samarbeid med Equinor
Henger ut byrå som jobber med olje- og gassindustrien.
– FN's generalsekretær hadde rett da han kalte fossilbrenselbyråene for 'Mad Men som gir næring til galskapen', sier Duncan Meisel, daglig leder i Clean Creatives, i en pressemelding.
Tirsdag publiserte de en oversik som viser hvilke byrå, verden over, som samarbeider med olje- og gassindustrien.
Listen inneholder 1 010 aktive og nylig inngåtte kontrakter mellom organisasjoner innen fossilt brensel og ledende reklame- og PR-byråer over hele verden.
På listen i år finner man tre norske innslag, TRY og Anorak, begge for deres samarbeid med Equinor.
– Anoraks kreative team lager kampanjer som støtter og forsvarer Equinors pågående olje- og gassleting, som trosser den vitenskapelige enigheten støttet av internasjonale ledere som FNs generalsekretær António Guterres og Det internasjonale energibyrået, sier Duncan Meisel, leder for Clean Creatives, i pressemeldingen.
– Begge sier at stans i leting etter olje og gass er avgjørende for å nå Paris-målene. Equinor medvirker til klimakrisen, de løser den ikke, sier han videre.
Det var tidlig i januar det ble kjent at Anorak hadde sikret seg prestisjekontrakten med Equinor fra TRY, etter at sistnevnte hadde hatt kontrakten i ti år.
Equinor står oppført med en rekke samarbeidspartnere på listen, blant andre Barton Deakin, Design Bridge and partners og Hawker Britton som er WPP-selskap, IPG Mediabrands, McCann Worldgroup og Weber Shandwick som er Interpublic-selskap, Alpine Group, Hill Holliday, Connect Public Affairs, Grashopper Communications, Mearns & Gill og Nove.
KOM24 har forsøkt å få en kommentar fra Anorak-sjef Pelle Josephson før saken ble publisert, men har ikke fått svar.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no