Jakob August Andresen har en travel påske foran seg – med byliv, to hytter og kamp på Nadderud.

#Påskepraten

– Det er spennende å jobbe med reklame i år

Jakob August Andresen har en påskeplan som spenner fra Valdres til Nadderud – og en arbeidshverdag preget av både Cannes-forberedelser og vinduskrig med CF Wesenberg. I påskepraten snakker Anorak-kreatøren om serier du ikke bør se, og hvorfor bransjen må snakke mer – og lage mer.

Publisert

KOM24 har stilt noen få spørsmål til folk i reklame- og kommunikasjonsbransjen om hva de skal gjøre i påsken, hva de anbefaler å kose seg med – og hva som er det morsomste de har opplevd på jobb.

I dag er det Jakob August Andresen, tekstforfatter i Anorak, som svarer i påskepraten.

– Hva skal du gjøre denne påsken?

– Alt! Først bypåske i Oslo by med venner, så ned til samboeren sin familiehytte i Nevlunghavn før vi kjører opp til min familiehytte i Valdres. Og så avsluttes hele ferien på Nadderud Stadion for å se Stabæk slå Lillestrøm andre påskedag.

– Hvilke serier vil du anbefale andre å se på i påsken?

– Krim er jo påske. Min favorittkrimserie, Midsomer Murders, ser jeg gjerne på nytt. De fleste har nok sett en episode her og der, men jeg anbefaler den likevel. Men kun de første 13 sesongene – de siste 11 har ikke vært helt der oppe. Kampen for tilværelsen er en god serie. Kun første sesong ligger på NRK TV, men sesong 2 finner du her.

– Jeg vil også anbefale å ikke se på en serie, men heller høre på en serie. For eksempel påskekrimserien Ding-Dong, du er død! i NRK Radio. Det er noen venner av meg som har laget den. Heia dem!

– Hva synes du er det beste med påsken?

– Glemme hvilken dag det er, og så huske at det er skjærtorsdag, og så prøve å huske hva som skjedde skjærtorsdag – Jesus spiste sitt siste måltid :-(

– Og så er det jo det å være med familien og hyttenaboene, lage snøgroper og skihopp, gå på lange skiturer, spise masse mat og friiii :-)

– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?

– I det siste har det vært en slags krig mellom Anorak og fotostudioet til CF Wesenberg som holder på å etablere seg på andre siden av gaten. CF(?) begynte å henge opp masse bilder av seg selv i vinduet? Og noen på kontoret bestemte seg for å svare med samme mynt, og litt større mynt. Det har vært en morsom ting på jobb, men sikkert ikke det morsomste.

– Utenom det så var det jo veldig morsomt å vinne Young Lions for andre gang forrige uke! Gleder meg veldig til å dra ned til Cannes og konkurrere sammen med Svein Werner Lyngmyr, i tillegg til at kollegaene mine Jens Østrem og Sebastian Pandonis også vant. Gutta har booket leilighet sammen!

– Hvordan vil du karakterisere reklameåret så langt?

– Reklameåret går bra! Anorak vant fem gull på Gullblyanten; svenske kreatører tar et oppgjør med digital utendørs – et oppgjør vi gjerne kan ta her til lands også; det er hele tiden mye å gjøre for mange spennende kunder; og LinkedIn har vært full av opphetet debatt om KI-reklame.

– I tillegg skjer det en hel del ikke så bra ting i nyhetsbildet som ingen unnslipper – hverken vi, kunder eller målgrupper. Så man kan si det er spennende å jobbe med reklame i år.

– Hva opplever du at folk i bransjen snakker mye om, og er det noe du mener fortjener mer oppmerksomhet?

– Såpereklame! Neida. Joda. Neida, jeg tror ikke vi snakker for mye om noe, vi snakker vel heller for lite om alt. Hva som lages, hvorfor det lages og hvordan.

– Min egen lille forskning uten ønsket etterprøvbarhet fant at det var rundt tre ganger så mange artikler og arbeider som ble publisert for femten år siden sammenlignet med fjoråret i diverse bransjefora. Så jeg hyller alle som sier ifra, krangler og mener noe på LinkedIn, podcaster og i artikler. Og så er det fint at KOM24 har begynt å dra frem månedens jobber. Men så må man jo også lage tingene man skal prate om. Så, mer av det også.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS