Sollin Sæle og Per Berge Moe vant Young Lions Digitalt for andre år på rad
Denne artikkelen er over to år gammel.
- Utrolig gøy at Sollin og Per får nok en mulighet til å slå resten av verden innen digital kreativitet! De er et utrolig sterkt team, som stråler ekte engasjement og forståelse for teknologi i det kreative arbeidet. Vi i INMA krysser fingre og tær sammen med resten av Norge, og ønsker dem lykke, lykke til i finalen» sier daglig leder i INMA, Camilla Grund i en pressemelding.
Torsdag ble det offisielt at det er Solling Sæle og Per Berge Moe som skal representere Norge i Cannes, for andre år på rad. Det var også dette teamet som gikk til topps i 2020, og representerte Norge i 2021, etter at 2020 finalen ble utsatt til 2021 på grunn av covid.
Sæle og Moe jobbet tidligere sammen i Anti, men nå er Sæle i Anorak og Moe i Publicis.
De møtte tøff konkurranse fra Mellina Villanueva og Fabian Bjørne-Larsen fra Cavai og Vilde Heldal og Sofie Skogstrøm fra Schibsted Partnerstudio i den nasjonale konkurransen, og endte til slutt til topps.
Det er storjuryen i Gulltaggen som har foretatt juryeringen. Den ledes av Marita Viken fra Unfold og består av daglig leder i INMA Camilla Grund samt jurylederne i årets fire fagdisipliner I Gulltaggen. Erik Haukaas Aspaas som er innholdsleder i Schibsted, Kristin Kokkersvold som er UX-designer og daglig leder i Studio Netting og Linus Hjellström som er kreativ leder i SMFB.
Juryen skriver i sin begrunnelse at Sæle og Berge at de er imponert over vinnerteamets tilnærming, nemlig at man må ha psykisk helse for å hjelpe.
Med deres kreative løsning «God psyke kan deles» lar de Mental Helse Ungdom invitere unge og influencere som føler at de har en god psyke til å donere TikTik-algoritmen sin til noen som ønsker å teste å se verden litt annerledes.
Dette er en uventet, spennende og teknologisk drevet kreativ løsning som oppleves som et friskt pust inn i den digitale verdenen av kaninhull som vi kaller sosiale medier, skriver juryen i sin begrunnelse.
- Vinnerteamet utmerket seg spesielt med god innsikt og en annerledes tilnærming til oppgaven. I tillegg til god formidlingsevne så syntes vi at grepet de hadde tatt var både enkelt og genialt. Ved at mennesker som har god psykisk helse kan donere bort sin TikTok- algoritme til noen som sliter, kan verden straks se litt lysere ut. Dette er en uventet, spennende og teknologisk drevet kreativ løsning som oppleves som et friskt pust inn i den digitale verdenen av kaninhull som vi kaller sosiale medier, sier juryleder Marita Viken.