NRK og ANTI vant Yellow Pencil i London
– Unektelig en designpris vi er enormt stolte av.
– Det å vinne en Yellow Pencil for dette arbeidet etter fire års arbeid betyr enormt mye for oss, sier kreativ leder i ANTI, Mats Ottdal, i en pressemelding.
Torsdag kunne NRK og ANTI juble etter at de sikret seg den prestisjefylte prisen Yellow Pencil i designkonkurransen D&AD.
– Unik i norsk sammenheng
Prisen deles ut av D&AD (Design and Art Direction), en organisasjonen som jobber for å fremme det globale design- og reklamemiljøet.
– Det er få, kanskje ingen, identitet jobber som er mer komplekse enn for selveste NRK. Det er unektelig en designpris vi er enormt stolte av, og som viser hvordan et godt og strategisk samarbeid med NRK har «paid off».
D&AD deler ut priser i flere ulike kategorier, og gjevest er det å bli premiert med en Pencil. Det deles ut fire ulike; Yellow-, Wood-, Graphite- og Black Pencil.
– Et slikt resultat får man bare gjennom tett og godt samarbeid, og et metodisk strategisk designarbeid, sier profilsjef i NRK, Cecilie Lyng.
Og legger til at de er utrolig stolt av samarbeidet med ANTI.
– Denne designjobben har en strategisk tilnærming som er unik i norsk sammenheng, og utførelsen er til fingerspissene godt gjennomført i hver detalj.
Fem Pencil-priser
Norske byråer markerte seg i den prestisjetunge konkurransen – som omtales som VM i design, og hentet flere priser i London.
- Bergen Assembly – «Yasmine and the Seven Faces of the Heptahedron» (Wood Pencil)
- Forskningsrådet og ANTI (Graphite Pencil)
- Urban Miner og Elkjøp med NORD DDB (Graphite Pencil)
- Peer Gynt (Graphite Pencil)
- NRK og ANTI (Yellow pencil)
Se alle vinnerne her.