TRY ble best in show på årets Gulltaggen
Prisutdeling torsdag kveld.
På torsdag ble årets Gulltaggen delt ut og årets beste byrå ble TRY som sikret seg best in show etter at en av deres kampanjer stakk av med to gull.
De vant blant annet gull i klassen Media for jobben The Mental Advisory Label for Verdensdagen for psykisk helse.
Sølvet går til «Jentedagen er blodig alvor» av Tise for Plan International Norge og Bronsen går til «Lifehacks Included» av TRY i samarbeid med Try Opt for SATS.
WAL i samarbeid med Foreningen for omplassering av dyr (FOD) for Aktiv Eiendomsmegling og Hyper i samarbeid med BådeOg for NKVTS sikret seg diplom i denne kategorien.
I kategorien Kampanje er det «Cheesy Cheeeese» av Publicis Starcom i samarbeid med Publicis Studio, Publicis MSL og Publicis Kitchen for Burger King som stikker av med gullet.
– Man kan like eller kanskje irritere seg litt over løsningene, men det er ikke tvil om at de har gitt oppmerksomhet og salg hos målgruppen, skriver juryen i sin begrunnelse.
Sølvet går til «Loyal Tees» av Sesong 1 og Anorak NoA i samarbeid med North Kingdom NoA for Kaizers Orchestra og bronsen går til «En av landets viktigste rekrutteringsjobber»av atyp for NAV IT.
«Sammen for å hjelpe: ett nummer - seks organisasjoner» av Vipps fikk diplom.
I klassen Design og teknologi Nettsider går gullet til «Landbrukskvartalet» av Spoon i samarbeid med Værsågod for Aspelin Ramm.
– En veldig vakker og funksjonell nettside med fokus på god historiefortelling og lett tilgjengelig informasjon for naboer og nysgjerrige, er juryens begrunnelse.
«Peer Gynt nettside» av TRY i samarbeid med Krible Design for Peer Gynt tar sølvet og bronsen går her til «Huddly Crew» av ANTI for Huddly.
Den andre bronsen går til «Øya x Fretex» av Anorak NoA og NoA Ignite for Øya og Fretex.
Diplomet går til «Apply or Die» av Knowit Experience Oslo i samarbeid med Ørjan Ommundsen for Knowit Experience Oslo.
I Design og tjenester er det «Steddy» av Unfold for Mestergruppen som sikrer seg gull.
– Ved bruk av teknologi har de skapt en enkelt, troverdig og sømløs tjeneste som gjør det lett, oversiktlig og trygt å benytte seg av håndverkere i et privat oppussingsprosjekt, sier juryen om denne gullvinneren.
I år deles det ut 1 gull, 1 bronse og 2 diplomer i denne kategorien.
Bronsevinnerene her er «Sammen for å hjelpe Ukraina: ett nummer - seks organisasjoner» av Vipps. Diplomet går til «In The Style Of DNB - AI-genererte illustrasjoner» av DNB i samarbeid med Papirfly for DNB og «Dubins generator» av ANTI i samarbeid med TRY / APT og Øystein Andersson Klemetsdal for Forskningsrådet.
Deretter ble det delt ut gull i klassen Digital opplevelse. Gullet går til «Urskogen Silva» av Bekk i samarbeid med Annette Saugestad Helland, Statsbygg og Artisan Tech for Nasjonalmuseet.
– Vi liker spesielt godt hvordan de har brukt teknologi for å skape interaksjon uten at det er forstyrrende og hovedelementet i utstillingen, men heller kamuflert av store fysiske knapper og bokser som gir rom for sansing og fysisk utforsking, sier juryen.
Heller ikke her ble det delt ut sølv. Men bronsevinneren er «Das Chair» av TRY i samarbeid med Animasjonsdepartementet, Hakimaki og Oioioi for Volkswagen.
«Oselvar: VR» av Picapoint for Oselvarverkstaden fikk diplom.
Deretter var det tid for Reklame og kommunikasjon. Den første delkategorien der er kategorien Enkeltarbeid. Her går gullet til «Das Chair» av TRY i samarbeid med Animasjonsdepartementet, Hakimaki og Oioioi for Volkswagen.
– Ved å hente ut ett element fra produktet, proppe det fullt av imponerende gadgets, upåklagelig håndverk og vise det i en helt annen setting, har denne jobben skapt begeistring både i og utenfor kjernemålgruppen er juryens begrunnelse.
Sølvet går til «Loyal Tees» av Sesong 1 og Anorak NoA i samarbeid med North Kingdom NoA for Kaizers Orchestra og bronsen er det «Trange rom på trange flater» av atyp i samarbeid med State, Northbeach Film og MediaCom for Skatteetaten.
Diplomene her går til «Land of the Unfree» av Anorak NoA i samarbeid med B-Reel Films, Ohlogy og Little Big Sister for Amnesty International og «Portfolio TakeovAR» av Hanna Hereid Ringheim.
I klassen Kampanje stikker «Urban Miner» av TRY i samarbeid med Animasjonsdepartementet, Hakimaki og Oioioi for Volkswagen av med gullet.
– Jobben er ikke bare en vinner i seg selv, men har ved hjelp av en kløktig mekanikk skapt en vinn-vinn situasjon for kunde og forbruker, sier juryen.
«Das Chair» av TRY i samarbeid med Animasjonsdepartementet, Hakimaki og Oioioi for Volkswagen sikrer seg sølv her.
Det blir ikke delt ut bronse i denne kategorien, men «Fra bolig til bestevenn» av WAL i samarbeid med Foreningen for omplassering av dyr (FOD) for Aktiv Eiendomsmegling får sølvet.
Deretter skulle prisen for beste innholdsmarkedsføring deles ut og den var det «Skolekravet» av Spoon og Trigger Oslo i samarbeid med Alexander Reklamebyrå, Carat, Han som Tegner og MVHPOL og iProspect for KIWI Minipris som sikret seg.
– En utmerket demonstrasjon av hvordan design, innhold og teknologi kan samarbeide for å skape en effektiv og engasjerende kampanje. Den viser samfunnsansvar og merkevaren får en medmenneskelig karakter, sier juryen.
«Magefølelser» av Hyper i samarbeid med BådeOg for NKVTS får sølvet og «Blodssøstre» av Schibsted Partnerstudio i samarbeid med Schibsted Sales Service, Marthe Strand og Robert Eik for Plan International Norge tar med seg bronsen hjem.
«Jakten på Øyamenyen» av WAL i samarbeid med Magga & Anders og No Name for Coop Mega og «YoU 2023» av Tante Randi Reklamebyrå for Utdanningsetaten i Oslo får hver sin diplom.
«The Mental Advisory Label» av TRY for Verdensdagen for psykisk helse stikker på sin side av med prisen beste influensermarkedsføring.
– Dette er enkelt, men genialt, og kampanjen bruker Spotify som kanal på en nytenkende måte, sier juryen.
«Øya x Fretex» av Anorak NoA og NoA Ignite for Øya og Fretex får sølv og «Jakten på Øyamenyen» av WAL i samarbeid med Magga & Anders og No Name for Coop Mega bronse.
«Bli noe å leve av» av Tante Randi Reklamebyrå i samarbeid med Enbjørningen for Høgskulen på Vestlandet og «Frihet kommer alle til gode, ikke ta den for gitt» av Mint Creatives og SMFB Dinamo for Foreningen FRI sikrer seg diplom.
Det ble også delt ut en rekke spesialpriser i kveld.
Årets nyskapning var det "Dublins generator" av ANTI i samarbeid med TRY/APT og Øystein Andersson Klemetsdal for Forskningsrådet som fikk.
– Et enkelt og nyttig verktøy for å produsere ulike visuelle former, ikoner og illustrasjoner for Forskningsrådets samlede identitet. Verktøyet er tydelig basert på kjernen i Forskningsrådets merkevare og svarer godt på oppgavene om å skape en koblende og innovativ merkevare, sier juryen.
Best in show var det TRY som ble for «The Mental Advisory Label» av TRY for Verdensdagen for psykisk helse. Kampanjen vinner gull i både fagdisiplinen kanal og influencer markedsføring, og står derfor også igjen som «Best in show».
Årets ærespris går til Bente Sollid Storehaug og Andrea Lütken og Sebastian Pandonis fra ANORAK gikk helt til topps i INMAs nasjonale konkurranse Young Lions Digital.