Ombruksuka er Oslo kommunes motsvar til Black Friday og feiret i år tiårsjubileum. ANTI fikk oppdraget med å utvikle en ny visuell kampanjeprofil, kommunikasjonsstrategi og kreative uttak.
Ombruksuka er Oslo kommunes motsvar til Black Friday og feiret i år tiårsjubileum. ANTI fikk oppdraget med å utvikle en ny visuell kampanjeprofil, kommunikasjonsstrategi og kreative uttak.

Oslo kommune og ANTI med anti-Black Friday-kampanje

– I dyrtiden vi lever i er det lettere enn noen gang å la seg rive med av Black Friday.

Publisert

Ombruksuka er Oslo kommunes motsvar til Black Friday og feiret i år tiårsjubileum. ANTI fikk oppdraget med å utvikle en ny visuell kampanjeprofil, kommunikasjonsstrategi og kreative uttak.

Det melder byrået i en pressemelding.

Trendrapporter viser at nordmenn bekymrer seg stadig mindre for bærekraft og miljø. Rådgiver i Oslo kommune og prosjektleder for Ombruksuka, Kaja von Kwetzinsky-Stetzenkow, understreker viktigheten av Ombruksuka for å motvirke denne trenden.

– Målet med Ombruksuka er å skape bevissthet rundt forbruksbaserte utslipp, og løfte fram gode alternativer til å kjøpe nytt.

I en periode der annonsører frister folk til å kjøpe noe nytt, skulle kommunikasjonen rundt Ombruksuka gi Oslo-beboere gode grunner til å la være.

– I dyrtiden vi lever i er det lettere enn noen gang å la seg rive med av Black Friday. For å nå gjennom med et miljøbudskap i en tid der alle jakter de beste tilbudene, sentrerte vi kommunikasjonen rundt den største driveren for bærekraftige valg – lommeboka, sier Tobias Lien, strategisk rådgiver i ANTI.

– Det beste kuppet gjør du når du fikser, bytter, låner eller kjøper brukt. For å minne folk på dette, tok vi i bruk den kjente Black Week-sjargongen for å vise at de aller smarteste novemberkuppene finner du på Ombruksuka, legger det kreative teamet i ANTI, Nina Bugge og Gerd Marie Stangeland, til.

Det ble skapt en visuell kampanjeprofil innenfor Oslo kommunes rammeverk, som skulle ha potensial for å ombrukes i mange år, i tillegg til å gjøre det enkelt for samarbeidspartnere å promotere sine arrangementer.

Tonje Refseth, rådgiver i Oslo kommune og prosjektleder for Ombruksuka er storfornøyd med årets gjennomføring.

– Årets kampanje har nådd nye høyder. Det er rekordantall aktiviteter og større engasjement enn noen gang før. I år ble det gjennomført hele 120 arrangementer, fordelt på alle Oslos bydeler – nærmere en dobling fra i fjor, sier Refseth.

ANTI utviklet visuell profil, kommunikasjonsstrategi og kampanjeuttak, design til landingsside og sto for mediekjøp. Kampanjen besto av uttak på utendørs, display og sosiale medier.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS