NAF med kampanje for å få fikset hullene i norske veier: Har sendt spilledåse til Jonas og Trygve
Toneremsen i spilledåsen representerer standarden på norske veier. Hull i veiene skaper musikk.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I forkant av valget lanserte NAF i samarbeid med ANTI kampanjen «Veiene skriker». Veienes stemme sto «Lacrimosa» av Mozart for.
– Før valget handlet det om å sette dagsorden, nå når vi har en valgvinner handler det om å følge opp dette engasjementet ved å få oppmerksomhet fra befolkningen og politikerne som skal styre landet de neste fire årene, sier strategisk rådgiver i ANTI, Torstein Drogseth, til KOM24.
Nå er oppfølgeren klar.
– ANTI kom med kreativ ide om hvordan vi kan gi kampanjen et enda lengre liv, ved å løfte tema inn i forhandlingene om en ny regjering. Dette er en oppfølger til den første filmen vi publiserte, og i kampanjeperioden har også våre lokalavdelinger og lokale tillitsvalgte vært ute på aksjoner langs dårlige veistrekninger, forteller kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.
De kommuniserer direkte til nærmere 500 000 medlemmer.
– Kan virke traust
– De spilte inn en ide og et initiativ vi virkelig tente på. Behovet for bedre veivedlikehold er er en sak vi ønsker å holde varm lenge etter at ny regjering er på plass. Vi jobber aktivt med dette på bakgrunn av våre medlemmer, på bakgrunn av undersøkelser som viser at dette er en sak våre medlemmer mener norske politikere bør prioritere.
Hun hyller byrået for å komme opp med kreative ideer om noe som kanskje kan virke traust i den daglige debatten.
– Selv om veivedlikehold kan høres traust ut, har det betydning for svært mange mennesker i deres hverdagsreise. Det handler om den tryggheten de føler at de har i forbindelse med reiser til og fra jobb, fritidsaktiviteter og lignende.
Denne gangen er det laget musikk for å nå politikerne i deres oppdrag om å skaffe mer penger til vei.
– Vi kunne kjørt den samme videoen også etter valget, men vi ønsket å lage noe nytt og synes ideen om en spilledåse passet bra, sier Drogseth.
Vil ikke avsløre hvor det er
Muikken i spilledåsen kommer fra hull i en remse, som i dette tilfellet betyr musikk fra hullene i norske veier.
– Vi synes det er intuitivt at den lille toneremsen er designet som en vei. Men først og fremst lager vi musikk av noe fysisk, og det er veistandarden som ene og alene lager tonene. Hullene i toneremsen illustrerer alle hullene på norske veier og viser hvor dårlig veistandarden er i landet.
For å lage toneremsen er det filmet med drone et sted på Østlandet, men Drogseth ønsker ikke å fortelle hvor de har filmet.
– Det er ikke viktig hvor det er, men at det er hullene fra en vei på Østlandet. Vi ønsker ikke at dette skal stjele fokus fra selve saken som handler om dårlige veier.
Både NAF og ANTI håper at politikerne nok en gang blir påminnet om veistandarden og etterslepet med vedlikehold.
– Vi har valgt en ny tilnærming, og håper de ser alvoret i dette, samtidig som de kanskje må trekke på smilebåndet.
«Ropstad-klare»
For dette er en sak NAF ønsker å holde varm.
– Vi vil fortsette å jobbe tungt med den, fordi denne saken er utrolig viktig for alle våre medlemmer. Videoen er sendt til Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum, men vi forstår at vi ikke kan forvente et svar akkurat nå under forhandlingene, men jeg kan love at de kommer til å høre mer fra oss, informerer Ryste.
Og selvfølgelig den kommende samferdselsministeren.
– Vi har et ønske om å invitere den neste samferdselsministeren til et møte. Vi ønsker vi å formidle den kunnskapen vi har om norske trafikanter og hvilke saker som er viktige for dem.
Da vi planla aktiviteter og hvilke saker vi skulle løfte frem i valgkampen, landet vi på veivedlikehold. Det er ikke den enkleste saken å nå gjennom med i den offentlige debatten, fordi dette er en sak som mangler konfliktelementet. Men vi valgte tema vel vitende om at det ville være mindre sannsynlig å klare og løfte den høyt på medienes dagsorden.
Dette var den siste planlagte videoen om norske veier, men skulle det by seg en mulighet er de klare til å agere raskt, slik Morgenstern og Finn rettet en oppmerksomhet i retning Ropstad leilighets-dilemma.
– I likhet med alle byråer er vi klare til å gjøre noe raskt og morsomt, det er i så fall en bonus, svarer Drogseth.
Det var Kreativt Forum som først skev om kampanjen.