ANTI og TRY med tre nye norske nominasjoner i Cannes
Norge har nå fått 15 nominasjoner på bare tre dager.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(CANNES:) Det er klart for dag to av Cannes Lions 2022 og etter at TRY Reklame sikret seg et gull på mandagens prisutdeling, er det klart for nye nominasjoner tirsdag morgen.
TRY Reklame sikret seg to nye nominasjoner for Trash collection i Creative Strategy, den ene i klassen D01 (Brave Brands) hvor de møter konkurranse fra Beligia, Brasil og USA og den andre i A02 (Consumer Goods), hvor de er nominert sammen med en kampanje fra Colgate Frankrike. Dermed har TRY sikret seg hele tolv nominasjoner, så langt, i årets konkurranse.
- Kjempegøy! Å kalle møblene sine for søppel representerer jo en særs modig og kreativ strategi av IKEA, og da er det spesielt gøy å bli nominert i nettopp Creative Strategy. Den kampanjen har dessuten levert helt fantastiske resultater. Dette er imdlertid en av de tøffeste kategoriene, så det skal litt til å hente gull her, sier kreativ leder i TRY Reklame, Egil Pay, til KOM24.
Også ANTI og NAF har sikret seg en nominasjon i klassen Brand Experience & Activation, hvor de er nominert i E06 (Breakthrough on a Budget) hvor de møter konkurranse fra India og Honduras.
Hos ANTI står jubelen i taket når KOM24 ringer.
– Nå overrasker du meg, er vi nominert i Cannes? Så kult! Herregud så jævlig fett, nå har jeg gåsehud over hele kroppen, sier en jublende glad Torstein Drogseth, Head of Advertising og partner i ANTI.
Han sier det er en anerkjennelse bare å komme på shortlist i Cannes.
– For vår del er det ekstra spesielt for det var en overskuddsidé som kom på toppen av en kampanje vi kjørte og var en godbit alle ville vel og alle sto på for å få det til, sier han.
– Det bare viser at en god idé trenger ikke kjempestort budsjett eller en kjempekjekt merkevare, en god idé finner veien til Cannes på et lite budsjett, fortsetter han.
Kampanjen til ANTI stammer fra valgkampen i 2021. I forkant av valget lanserte NAF i samarbeid med ANTI kampanjen «Veiene skriker». Veienes stemme sto «Lacrimosa» av Mozart for.
Musikken i spilledåsen kommer fra hull i en remse, som i dette tilfellet betyr musikk fra hullene i norske veier.
– Vi synes det er intuitivt at den lille toneremsa er designet som en vei. Men først og fremst lager vi musikk av noe fysisk, og det er veistandarden som ene og alene lager tonene. Hullene i toneremsa illustrerer alle hullene på norske veier og viser hvor dårlig veistandarden er i landet.
For å lage toneremsa er det filmet med drone et sted på Østlandet.
Drogseth og ANTI skal ikke reise til Cannes for å få med seg prisutdelingen.
– Vi hadde en avstemning i vinter der vi vurderte Cannes opp mot en fellestur med hele ANTIi til høsten, a valgte vi det. Så da skal vi et morsomt sted til høsten, sier han.