Reklamen tok helt av for Coop Prix – så krevde folket låten på Spotify
Dovendyret i reklamefilmen til Coop Prix har fått en stor fanskare.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Coop Prix ligger ikke på latsiden, selv om de har gjort verdens treigeste dyr til sin merkevare-maskot.
I samarbeid med byrået ANTI og mediebyrået PHD, har de lagt til rette for en langsiktig merkevarebygging.
Markedssjefen i Coop Prix, Maria Skundberg, kan fortelle at hun er strålende fornøyd med samarbeidet så langt.
– Det hele startet med at vi så et behov for å gjøre noe som ville skille seg ut. Vi måtte skaffe oss oppmerksomhet. Dagligvarebransjen har veldig lik kommunikasjon, og det er lite som skiller seg ut. Fokuset er satt på pris og utvalg, sier Skundberg til KOM24.
«Fast and Easy»
Reklamefilmen om dovendyret som er treigt, men som gjør handelen unna i en fei på Coop Prix, har blitt varmt mottatt av kundene. De positive tilbakemeldingene tikker inn både på sosiale medier, Youtube og på e-posten til Coop Prix sitt kundesenter.
Kampanjen har også fått en egen sang, som nå har blitt lagt ut på Spotify.
– Ofte opplever man negativ respons på reklame, men vi har klart å vekke oppmerksomhet og folk ser humoren. Kundene har til og med lagt merke til sangen som gikk i bakgrunnen av reklamefilmen, så etter flere henvendelser måtte vi lage en fullversjon av låten “ Fast and Easy” som nå er tilgjengelig på Spotify, forteller den stolte markedssjefen.
Idemakerne i ANTI er fornøyd med resultatet så langt. Hovedmålet med kampanjen var å gjøre noe enkelt og oppsiktsvekkende.
– Hvis verdens treigeste skapning skulle handlet på butikk, ville den valgt Coop Prix. Skilpadden er oppbrukt, men dovendyret er lite brukt i norsk sammenheng. Han er treig utenfor, men lynrask når han er inne i butikken og handler. Vi tenkte at dovendyret var lett å bli glad i på sikt, forteller kundeansvarlig og strategisk rådgiver i ANTI, Tom Andre Engli Storsveen.
Modig gjort
Låtvalget var heller ikke en tilfeldighet. Men at den skulle bli etterspurt av kundene var det ingen som hadde spådd.
– Musikk er ekstremt viktig når man skal skaffe seg oppmerksomhet og bli husket. Det er noe vi bruker mye tid på. Vi vurderte lenge om vi skulle bruke en sang som var godt kjent, eller om vi skulle lage noe nytt, sier Storsveen.
Det var ingen garanti for at en ukjent låt ville gjøre samme jobben som en kjent hit folk husker og har et forhold til. Men i dette tilfellet traff de blink.
– Vi mottok en hau med demoer fra ulike tilbydere, og gjorde parallelle søk på eksisterende låter. Men det er mye mer fleksibelt å lage noe selv enn å måtte forholde seg til rettigheter.
Publikum lot seg begeistre, og etterlyste tilgang på bakgrunnsmusikken.
– I utgangspunktet hadde vi bare laget en liten snutt av sangen, så da måtte vi sette i gang å produsere hele låten. Regissøren vår kjente Christian Olsson, som jobber for et svensk plateselskap. Så vi ga jobben til han.
Storsveen forteller at de raskt skjønte at de hadde laget noe som var bra.
– Det har vært et solid teamwork, og all ære til Maria Skundberg som turte å vekte oppmerksomhet høyere enn budskap. Det er modig gjort.
Storsveen kan garantere at det blir flere gjensyn med den firbeinte treigingen.