Orkla nekter å prate om egen reklametabbe
Sier de vil bruke læringen til å se hvordan de kan forbedre seg.
Denne artikkelen er over to år gammel.
- Å lage reklame innebærer alltid å ta en risiko. Derfor har vi omfattende rutiner og prosesser når vi lager reklame. F. eks testes materiellet på et landsrepresentativt utvalg av forbrukere. Vi vil diskutere denne saken internt fremover og bruke læringen til å se hvordan vi kan forbedre oss, skriver kommunikasjonsdirektør i Orkla, Elisabeth Aandstad Ekheim, i en e-post til KOM24 og legger til:
– Utover det har vi ikke så mye mer å si akkurat nå.
Det var denne uken at Orkla så seg nødt til å stanse en reklamekampanje for sjokoladen Smash. Det var på grunn av flere reaksjoner i sosiale medier, og tilbakemeldinger om at reklamen kan oppfattes som krenkende.
– De aller fleste tilbakemeldingene vi har fått har vært positive. Men vi har og fått tilbakemeldinger om at noen opplever karakterene i filmen som stereotype og krenkende, uttalte kommunikasjonsdirektøren onsdag.
Intensjonen med Smash-reklamen var å gjenskape et autentisk Tokyo-gameshow. Derfor har Orkla brukt et japansk produksjonsselskap og reklamefilmen er spilt inn i Tokyo med japanske skuespillere.
Ettersom KOM24 kan se er reklamen diskutert både på Twitter og Reddit, i tillegg til at noen har publisert innlegg angående reklamen på både Smash og Nidars Facebook-sider.
KOM24 har også vært i kontakt med byrået bak reklamen, Per Høj, som henviser til Orkla for spørsmål.