Tor Myhren er visepresident for markedsføring og kommunikasjon i Apple, og juryerte filmkategorien i Cannes.

Cannes Lions:

Derfor nådde ikke POLs bidrag opp i Cannes

POL hadde den siste norske vinnersjansen i Cannes Lions, men måtte nøye seg med shortlist.

Publisert

(Cannes): Fredag 21. juni var siste dag med prisutdeling i Cannes Lions, og POL var shortlistet i filmkategorien med «Molding Madness» for Bring.

Kampanjen nådde ikke opp, og dermed blir Norge stående med den ene bronseløven som TRY vant tidligere i uken.

Juryleder Tor Myhren måtte tenke seg om før han kom på det norske filmbidraget.

– Jeg husker den, men ikke så veldig godt. Det er jo vanligvis ikke noe bra tegn, sier Myhren til KOM24.

Tor Myhren under den siste pressekonferansen i Cannes Lions i år.

Mange konkurrenter

Det var over 2.000 innsendte bidrag til filmkategorien, og konkurransen var dermed svært tøff.

Det ble delt ut to Grand Prix, en til franske Marcel for «Women's football» og en til australske The Monkeys for «Play it safe».

Begge filmene fikk skryt for å ha et større formål under festivalens siste pressekonferanse. POLs bidrag spilte mer på humor, men Myhren avviser at dette er grunnen til at den ikke nådde opp.

– Nei, det handler nok ikke om det. Vi har tre eller fire veldig humoristiske filmer som fikk gull-løver, så humor er godt representert. Det at du først og fremst er morsom, betyr ikke at du ikke kan vinne en Grand Prix, men de to filmene som vant var bare så utrolig bra, sier han.

Lang eller kort?

Under pressekonferansen snakket jurylederne også om at mange av filmene som er sendt inn lider av at de er for lange.

Man ber om veldig mye når man vil at folk skal se en reklamefilm på 15 minutter, understreket de.

«Molding Madness» var på ett minutt, så det var heller ikke det som felte den, ifølge Myhren.

– Vi har sett litt færre av de korte og gode filmene de siste årene. De med bra storytelling på bare noen få sekunder eller minutter. Folk har som regel ikke tid til å se en veldig lang reklamefilm, og jeg tror ikke det fungerer bra i de fleste tilfeller, sier han.

Myhren er amerikansk, men hans bestefar kommer fra Trondheim. Han prøver å følge med på det som skjer i det skandinaviske reklamemarkedet, og synes det er synd at det ikke ble flere løver på Norge i år.

– Hvis det skjer veldig mye spennende i de skandinaviske landene, skal vi absolutt følge med, forsikrer han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS