Erik Samsonsen sier han skal ta med seg erfaringene fra IT-bransjen inn i sin nye jobb i Apriil.

Den nye Apriil-sjefen er på plass: – Skal skape landets mest spennende, kreative miljø  

Oppfordrer de ansatte til å oppdra han. Dette skal han bruke mest tid på det første året i sjefsstolen. 

Publisert

(Bergen): – Struktur og kultur kan ha hindret oss fra å ta ut samhandlingseffektene.

Det sier den nye Apriil-sjefen, Erik Samsonsen, til KOM24.

Han hadde sin første arbeidsdag i byrået 2. januar og står nå foran oppgaven å få flere byråer som alle heter noe med Apriil, til å jobbe sammen som en helhet. 

Han har tatt over rollen etter at Tina Stiegler trakk seg på dagen i fjor vår etter en konflikt om hennes rolle i konsernet. 

– Gledet meg til å komme i gang

Hun ble ansatt som leder for Media Bergen, men etter hvert ble det bestemt at Apriil skulle ha en egen leder basert i Bergen.

– Den rollen som ligger igjen i Media Bergen blir derfor betydelig mindre, og dermed ikke så interessant for meg, uttalte Stiegler da.

Nå er altså hennes etterfølger på plass i stolen.

Han kaller den første tiden for en første skoledagsfølelse der han har møtt masse nye folk. Han sier han var spent før han begynte.

– Sånn god-spent. Jeg har gledet meg til å komme i gang. Jeg har tjuvstartet litt og brukt masse tid på å sette meg inn i dette og snakket med Ove (Grønnevik, Media Bergen-eier, journ.mrk). Men på et eller annet tidspunkt kan du ikke tenke mer og må bare møte folkene. Men uken har definitivt stått til forventningene, sier han om sin første uke i sjefsstolen.

Han sier at hans ambisjon er å skape et fellesskap og å «få ut kraften i laget».

– Det føler jeg at jeg har gjort i de andre jobbene jeg har hatt og føler det er en overføringsverdi i det, sier han.

Samsonsen kom fra stillingen som regiondirektør i Atea Vest og beskriver seg selv som en kommersiell leder som er god på forretning og teknologi – men mest opptatt av kommunikasjon og lagbygging.

– Vår ambisjon er at vi skal skape landets mest spennende kreative miljø, hva nå enn det er, sier han og forteller at de fortsatt jobber med å definere det.

– Ja, for hva er det? Og dere har jo hatt denne ambisjonen i flere år nå. Har dere lyktes med det?

– Vi sjøsatte jo Apriil i 2020...

– Det er snart fire år siden?

– Ja, midt i en pandemi og det ble lansert digitalt. Men ambisjonen står jo og det er definitivt ting vi har gjort som er riktig på veien, men vi som alle andre må  tydeliggjøre våre egne ambisjoner for oss selv og markedet og legge gode planer for hvordan vi skal komme der og det blir en del av jobben vår, sier han.

Skal dyrke fellesskapet

– Hvilke grep ser du for deg for at dere skal klare å komme dit?

– Jeg tror det aller viktigste er å jobbe med kulturen og dyrke fellesskapet og det er det folk sier til meg og. Vi er her, vi er masse flinke folk, vi liker hverandre, men det er definitivt potensial for å øke samspill og samhandling på tvers og fremstå som en enhet ut i markedet, sier han. 

– Folk peker på at det er mer en kulturell greie enn nødvendigvis en strukturell utfordring. Det kommer jeg til å buke mye tid på i år, sier han.

Media Bergen har 280 ansatte og består av 15 byråer fordelt på Bergen, Oslo, Stavanger, Hamar og København. Apriil-delen av konsernet utgjør rundt 150 ansatte. 

Samsonsen sier han tror på enkle ting og at han ikke kommer inn med noen revolusjonerende ideer. 

– Jeg tror på at folk må kjenne hverandre og like hverandre og når vi får problemer, og det får vi jo, så må vi ha mekanismer for å finne ut av det uten at det blir pekelek, sier han. 

Samsonsen tror hans beste egenskaper for å klare å bygge lag er at han selv vil være en del av laget, at han liker, og er nysgjerrig på, folk og at han vil forstå mer.

– Apriil fortjener at lederen forstår hvordan hverdagen er og hva er de faktiske utfordringene er og ikke bare på overskriftsnivå, sier han og oppfordrer de ansatte til å oppdra han, så han forstår mer av jobben.

Han mener at bakgrunnen fra IT-bransjen, hvor han begynte som selger i slutten av tenårene, er en fordel. For han mener en del av utfordringene er like, ved at man skal ta ulike tjenester ut i markedet, man har spissede miljøer og lage lag av det.

– Det er akkurat det samme som jeg holdt på med i IT-verdenen, sier han.

Leverte ikke tilfredsstillende

Som for de fleste andre var 2023 et tøft år for Apriil. Tallene er ikke klare, men han er klar på at Apriil ikke leverte økonomisk tilfredsstillende i 2023.

Likevel er ambisjonene deres at de skal vokse, både organisk og gjennom oppkjøp. 

– Det er muligheter i markedet og det er kanskje nå vi kan få de der stjernespillerne som kan komme inn og gjøre oss bedre, som kanskje ikke var interessert og hadde det helt fint der de var for to år siden. Og det er nå vi kan snakke med spisskompetansemiljøer som tidligere gikk helt greit men som nå kjenner på det, sier han.

Framover er og ambisjonen å jobbe mer på kryss og tvers av de ulike Apriil-selskapene. Til nå har de vært ulike selskaper med Apriil i navnet, men i fjor opprettet man og et Apriil AS, som skal være det overliggende selskapet.

Noe av de første de gjorde etter nyttår var å få på plass felles ledelse i PR-selskapene i Oslo og Bergen.

– Struktur og kultur kan ha hindret oss fra å ta ut de samhandlingseffektene. For det er det Aprill er, alle disse ulike miljøene skal bli bedere sammen. Ellers er det ikke vits. Da kunne vi jo bare hatt mange ulike selskaper sammen. Så den planen står fjellstøtt. 

Powered by Labrador CMS