EssenceMediacom vant kjempeavtale med Forsvaret
Skal bygge opp omdømmet og jobbe med employer branding de neste årene.
– Vi har hatt Forsvaret som kunde tidligere, nå har de vært ute i fire år, men nå valgte de oss igjen. Det er vi kjempeglade for. Det er jo selvsagt en fin kunde å ha på listen, det er fine folk, flinke folk og de skal forvalte et oppdrag som i disse dager er kjempeviktig.
Det sier Britt Skjeppestad, CEO i EssenceMediacom, til KOM24.
Rett før jul ble det klart at det var EssenceMediacom som sikret seg den store kontrakten med Forsvaret, som er verdt inntil 80 millioner kroner for dem, de neste fire årene.
Det er Carat som har hatt avtalen de siste fire årene.
De andre som var med i konkurransen var Dentsu, Mediabrands, Mindshare, Nowa kummunikasjon og Whydentify. Atyp meldte interesse men ble avvist og TRY Opt var kvalifisert til å levere tilbud, men gjorde det ikke.
EssenceMediacom skal hjelpe Forsvaret, Forsvarsmateriell (FMA) og Forsvarets Forsknings Institutt (FFI) med mediestrategi, omdømme- og utdanningskampanjer samt employer branding og stillingsannonser.
Forsvarsdepartementet (FD) og Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har begge opsjon på tiltredelse av rammeavtalen.
– Å få være med på å løfte Forsvarets omdømme og attraktivitet og få Forsvarets kommunikasjon ut på en effektiv måte, det gleder vi oss, til, sier Skjeppestad.
Hun kaller Forsvaret en betydelig kunde.
Tildelingen er delt inn i to kontrakter og i mediebyrå-delen skriver Forsvaret i utlysingen at de har behov for et mediebyrå som skal levere og støtte Forsvaret med tjenester fortløpende etter behov for mediebyråtjenester innen generell mediestrategi, omdømme- og utdanningskampanjer og tilsvarende tjenester, herunder medierådgiving, målgruppeinnsikt, annonsering av kulturarrangementer, eventer, ekspresstjenester, SEO og SEM
De har og behov for et mediebyrå som skal levere og støtte Forsvaret med tjenester fortløpende etter behov for mediebyråtjenester innen employer branding, stillingsannonser, og tilsvarende tjenester, herunder mediestrategi, målgruppeinnsikt, kampanjer, ekspresstjenester og løpende annonsering av enkeltstillinger.
Pris var vekta 30 prosent i konkurransen, Kompetanse og erfaring på tilbudt personell 20 prosent og 50 prosent på løsningsforslag.
Skjeppestad mener flere burde lære av Forsvaret. For hun mener at tradisjonell mediestrategi og employer branding henger tett sammen.
– Flere kunder burde lære av dette, sier hun.
Hun regner med at det kommer til å være totalt åtte stykker fra byrået som kommer til å jobbe med kontrakten, til og fra.
De er allerede i gang med å bli kjent med hverandre.
– Vi er godt i gang med å ta fatt i det vi vil få til sammen, sier hun. Men akkurat hva det første man vil få se fra samarbeidet vil hun ikke ut med enda.
Hun vil ikke gå med på å rangere betydningen av denne kontrakten, men sier hun er glade for å få dem inn i porteføljen.
– Vi har kjent litt på urolige tider, så det å ha en god portefølje med offentlige og private kunder det tenker vi er superbra i disse dager. Det viktigste er at det er noen som vil jobbe med oss, sier hun.