Forsvaret med Snap-suksess: – Vi er stolte over å nå ut til så mange
Forsvarets Snap-konto er blitt så populær at Snap selv tok kontakt med dem.
– Det som løftet talene våre veldig var at vi hadde den faste spalten, take overs, fra ulike soldater. Vi var usikre på om vi fikk gjennomført det i jula, men de er jo på jobb hele julen og nyttårshelgen.
Det sier Annemarte Lehne i Forsvaret Kommunikasjon til KOM24.
Hun er den eneste som jobber med Snap i Forsvaret og de opplever stor suksess i disse dager med satsingen sin.
– Vi har knekt en kode
På nyttårsaften hadde de over en million visninger av storyen sin. Det er det ingen andre bedrifter som klarer i Norge og er langt over hva de vanligvis har. Normalt sett er det rundt 600 000 visninger. Også på julaften var det god trafikk, da var det rett i underkant av 750 000 visninger.
– Vi var litt spente på hvor mange som er på telefonen ved jul og nyttår, men det viser seg at folk er på telefonen da, sier hun.
Men hva ligger bak suksessen? Det er å holde innholdet relevant og å publisere jevnlig, sier Lehne.
– De som følger oss vet de får noe ved å følge vår kanal. Vi har knekt en kode for å nå ut til målgruppen vår, som er de mellom 15 og 18 år, sier hun.
Soldatene ved Porsanger bataljon, som hadde take over i julen, er selv 19 år, peker hun på.
– De vet jo hvordan de vil få innhold og konsumere det. Det er målgruppa som snakker til målgruppa, sier hun.
Men det var ikke bare take over som var populært. Også serier Milla, rett fra hjertet, har de hatt stor suksess med. Der ble sesong to sluppet i romjula og episodene hadde en halv million visninger hver.
Det sier hun seg godt fornøyd med.
Bare i de tre siste månedene av 2023 hadde Forsvaret hele 23 millioner visninger av sitt innhold på Snap. Samme periode året før hadde de 1,5 millioner visninger.
Stolte
De har under 50 000 abonnenter på innholdet sitt.
– Snap tåler innhold som er laget med mobil av soldater i felt og høykvalitetsinnhold laget med videofotograf og proff klipping og redigering. At vi når ut til så mange folk med ikke så mange følgere er vi stolt over, sier hun.
De når ut til så mange at etter nyttår fikk de en skrytemail av Snap som sa at tallene deres ble lagt merke til hos dem.
Det er Lehne som holder i det daglige arbeidet med kanalen og sørger for at den blir brukt så mye som den gjør. Hun får og hjelp fra innholdsavdelingen på huset.
Da satsingen på Snap ble lansert i oktober 2022 hadde de en bli kjent-periode der de prøvde å finne ut hva som funket og ikke.
– Vi traff ganske godt på en suksessoppskrift, så har vi bare holdt trykket oppe med det som har funket og droppet det som ikke har funket, sier hun.
For det har vært en del ting som ikke har vært like stor suksess, det har de droppet fort.
Nå er de helt tro til den kanalstrategien de har satt.
– Vær tro til målgruppa
– Det kan være fristende å publisere andre ting, bare for å publisere noe. Men jeg er streng på å holde igjen og publisere det på de andre kanalene, sier hun.
Og der er nøkkelen, det å være tro mot kanalene. For Forsvaret har mye som skal kommuniseres
– De som følger oss på Snap vet hva de får.
Hun har noen råd til andre som vil lykkes på Snap.
Det ene er at det er viktig å være på i høytider og ferier når folk har bedre tid.
– Folk har mer tid, så prioriter godt innhold når man vanligvis tenker at man har lavsesong, sier hun.
Det siste rådet er å være tro til egen strategi og målsetting.
– Men og vær tro til målgruppa og kanaltilpassing, sier hun.