Vebjørn Sand og Doffen Trellevik i debatt på Grand hotell.

Vebjørn Sand om ny Apriil-kampanje: – Sjelløst og har ingen ånd

Grand hotell feirer 150 år med stor KI-kampanje

Publisert Sist oppdatert

(Grand hotell): For mange mennesker i Norge har Grand hotell vært en institusjon.

Kunstnere og tenkere har frekventert hotellet og nå feirer hotellet sine første 150 år med en stor kampanje der KI står i sentrum.

Byrået til hotellet er Apriil. 

De har trent opp en KI, med penselstrøk fra epoker der norsk kunstnere frekventerte mye på grand, for å «prompte den riktig» å gjengi øyeblikk som har funnet sted på hotellet og som ikke er dokumentert.

Gjennom hele jubileumsåret skal de slippe ulike motiv. 

Blant det man kan se er Nansen som mottar Nobelprisen sett fra Nobel-balkongen og Oda Krohg som drikker te i Palmen, åpningen i 1874 med flere.

På tirsdag var det invitert til paneldebatt på Grand, der man diskuterte kampanjen og KI.

Kunstneren Vebjørn Sand er i en panelsamtale i Rococcosalen på Grand helt tydelig på at han ikke er særlig imponert.

– Man kan ikke snakke om KI-kunst. det er sjelløst og har ingen ånd, sier han.

Men han understreker at han ikke er negativ til KI i seg selv og sier at det kan være en frelse for menneskeheten, særlig innen klima og legevitenskapene. 

– Men det kan og være en forbannelse. Men i alt dette landskapet, som er nytt og for mange kan virke spennende, er et anker som vår kultur begynner med. Det er et menneskesyn, sier han.

Men han må selv innrømme at han er blitt lurt av KI-kunst og fortalte om en internasjonal jury han satt i og skulle vurdere bilder som skulle videre til en utstilling. Et av bildene han sendte videre var et KI-generert bilde. 

Når de fant ut av det sendte de det vekk, for han mener det er lavstatus. 

Han er helt tydelig på at det Apriil har gjort ikke er kunst.

– Jeg opplever det som en dekorasjon. Kunst kommer fra hele mennesket, sier han.

Kreativ leder i Apriil-reklame, Doffen Trellevik, sier de har gjort jobben med ærefrykt der de har prøvd å bruke KI aktivt inn i kampanjen.

– Det vi synes er interessant er hvor mange kunstnere og tenkere som har frekventert lokalene i mange år. Vi vet folk har gjort opp regningene med kunst og at Kristianaiabohemen har vært her i årrekke, forteller han. 

– Måten vi har prøvd å gjøre dette på er at vi vil finne disse historiske øyeblikkene som faktisk har skjedd her på hotellet med Oda Krohg som sitter i Palmehagen og tenker eller Nansen som får Nobelprisen, ting som aldri er dokumentert, sier han.

De skriver på filmene at videoene er malt av KI 2024. 

– Det er på grunn av at promptsettet og måten vi har bygd opp motoren på vil endre seg over tid. Så får vi diskutere om det er vellykket eller ikke, sier han.

I løpet av panelsamtalen åpnet Trellevik for at de skulle endre at det var malt av KI.

– Målet er å være åpen på at det er KI-generert, sier han.

Han mener det ikke er så stor forskjell i synspunktene til han selv og Sand, foruten semantikken og peker på at mange av designerne deres bruker det som et verktøy og peker på at kampanjen kommer fra en designer.

Men han er likevel klar på hva målet deres er. 

– KI-en har et kommersielt mål om å selge hotellrom og skape interesse. Vi lager noe som gir oppmerksomhet, peker han på. 

Men selv om kunstneren Sand er ekstremt kritisk, er kunstsamleren Christian Ringnes ikke så kritisk.

Han sier han gjerne kunne ha kjøpt et KI-generert bilde.

– Jeg kunne tenkt seg å kjøpe KI-kunst. Det kommer an på om det griper meg i hjertet eller ikke, sier han.

Han sier at KI i dag fortsatt er på krabbestadiet, men at det som skjer er at KI kommer til å gjøre jobben bedre enn menneskene.

På spørsmål fra panelleder Anders Magnus om det er kunst når det er laget av KI, mener han at det kan det være.

– Kunst er noe som er verdig og det andre er prisen du kan ta deg betalt. Det er om å gjøre for de som holder på med KI å få det klassifisert som kunst, for det er mer verdt, sier han.

Powered by Labrador CMS