– Har tenkt lenge på å gjøre et «comeback» i PR-bransjen
Andreas Nyheim er tilbake i bransjen som han forlot i 2016.
Før helgen kom nyheten om at Andreas Nyheim blir ny seniorrådgiver i Storm Communications.
Nyheim kommer fra jobben som kommunikasjonsdirektør i Storebrand, og sier til KOM24 at han ser fram til å utvikle seg videre i et sterkt miljø.
– Jeg ser fram til å bryne meg på mange spennende kunder. I Storm jobber det mange trivelige folk som jeg kjenner fra før og har jobbet godt sammen med tidligere, sier Nyheim
Returnerer
Før tiden i Storebrand var Nyheim kommunikasjonsdirektør i XXL og kommunikasjonsrådgiver i DNB. Før det jobbet han som rådgiver og seniorrådgiver i First House mellom 2013 og 2016. Det var også sist han jobbet i byrå.
– Jeg må innrømme å ha tenkt lenge på å gjøre et «comeback» i PR-bransjen. Det handler om at jeg har lært mye i DNB, XXL og Storebrand, og har tenkt på hvordan disse erfaringene kan omsettes til gode råd til bedrifter og andre kunder. Det har jeg lyst til å finne ut av, sier Nyheim.
Han har også erfaring som journalist i Dagens Næringsliv, E24 og VG.
– Jeg har alltid likt lukten av sagmugg, å være der ting skjer. Som rådgiver for store bedrifter så får man jobbe med mange saker som får stor oppmerksomhet og betyr mye for folk. Forskjellen er at man sitter på innsiden, ikke på utsiden.
Det har skjedd mye i PR-bransjen de siste årene. Nyheim legger ikke skjul på at det blir annerledes å vende tilbake etter så mange år.
Han trekker fram kunstig intelligens og Storm-kollega Pernille Wold Kaspersen som en inspirasjon på området. Hun har vært kursholder for et hundretalls kommunikasjonsrådgivere det siste året og driver en LinkedIn-gruppe om teamet.
– Hvis jeg skal trekke fram en ting, så er det teknologi. Storm er blant miljøene som virkelig har tatt tak i betydningen av kunstig intelligens for kommunikasjonsfolk. Dette er ting som jeg også ønsker å lære mer om. Å jobbe i byrå er en førsteklasses arena for å lære mer om faget og utvikle seg som rådgiver.
– Mer variert
Noe av det første han skal gjøre er å bli bedre kjent med både kolleger og kunder. Han sier at han ønsker å forstå «butikken» hos de kundene han skal jobbe med, og ser på det som helt avgjørende for å være en god rådgiver.
Storm Communications utgjør Stormhuset sammen med Storm Samfunn og reklamebyrået Smeh.
Nyheim trekker fram noen forskjeller mellom det å jobbe i byrå og det å jobbe med kommunikasjon for et bestemt selskap.
– Det mest åpenbare er at man jobber for den samme oppdragsgiveren hver dag. Det gjør hverdagen litt mer forutsigbar, men med dette følger også et stort ansvar og påvirkningskraft. I XXL var jeg alene på kommunikasjon i et selskap med 5.000 ansatte i fire land. Da er internkommunikasjon en stor del av jobben, sier han.
Byråhverdagen er mer variert, legger han til. Der kan man jobbe med åtte til ti ulike kunder i løpet av en uke.
– Det kan komme inn hasteoppdrag som bedrifter eller andre kunder trenger hjelp til å løse i løpet av timer eller dager. Likevel er kanskje ikke rollene så forskjellige som mange tror. En god kommunikasjonsrådgiver må være nysgjerrig og påskrudd, og forberedt på å snu seg rundt når ting skjer. Ofte må man gjøre raske vurderinger og gi tydelige råd, avslutter Nyheim.