Apriil Reklame med kraftig underskudd
Apriil Reklame har vært gjennom et tøft 2023, hvor de har tapt store penger, og i vinter så de seg nødt til å kutte sju ansatte på kort tid.
Apriil Reklame endte 2023 med et underskudd på 4,7 millioner kroner, viser årsregnskapet for fjoråret.
Resultatet er en nedgang på 3,1 millioner kroner fra året før, da de også endte i underskudd, da på 1,6 millioner.
Inntektene for byrået sank med 3,5 millioner kroner til 34,2 millioner, mens utgiftene sank med nærmere 380.000.
Apriil Reklame hadde en byråinntekt på 25,1 millioner kroner i fjor, opp fra 24,7 millioner året før.
– Økonomisk er vi selvfølgelig ikke fornøyde med resultatet. Vi sto i 2023 overfor større strategiske endringer som har omstilt hele selskapet fra topp til bunn, sier daglig leder Susanne Svendsen.
Ble tøffere enn forutsett
Svendsen er ny daglig leder i Apriil Reklame & Design etter en større omstillingsprosess i byrået. I løpet av denne prosessen har sju årsverk blitt kuttet.
Hun er tidligere daglig leder for Reklamekollektivet, som ble en del av Apriil Reklame i andre kvartal i fjor. Ved fusjonen ble hun en del av en toledermodell sammen med Lasse Marøen, som gikk over for å lede Apriils mediebyrå.
Fusjonen ble forventet å øke antall ansatte i Apriil Reklame til nærmere 40, men etter omstillingene i vinter er bemanningen redusert til 24 årsverk.
Svendsen påpeker at første kvartal i 2023 var spesielt tøft, med en nedgang i markedet som var kraftigere enn forventet.
– Selv om vi hadde lagt til grunn at det kom til å bremse, ble det tøffere enn vi hadde forutsett. Vi er åpenbart ikke fornøyde med resultatet, men det gjenspeiler både et tøft marked og at vi har vært gjennom et år med omstillinger.
Økt design-fokus
Inntektene har falt nærmere ti prosent. Byrået skal ikke ha mistet noen store kunder, og nedgangen skal hovedsakelig skyldes færre oppdrag per kunde.
– Vi har lavere omsetning per kunde, sier Svendsen. Hun ser imidlertid positive effekter av omprofileringen til Apriil Reklame & Design, som har styrket byråets markedsposisjon.
– Vi ser at det har hjulpet oss. Flere av tiltakene vi har gjort begynner nå å vise resultater, noe som er svært oppløftende, sier hun.
Fokuset på design kommer da de ønsker å synliggjøre designsatsingen sin og at de har opplevd at flere kunder ikke har vært klar over at de også tilbyr designtjenester.
Nå har de flere større designprosjekter, blant annet for Scandic, forteller Svendsen.
– Vi er foreløpig veldig fornøyde med satsingen, og markedet begynner å vise positive tendenser.
Tallene snur
– Tjener dere penger nå?
– Tallene har begynt å snu. Vi er ikke helt fornøyde enda, men andre kvartal ser vesentlig bedre ut enn første kvartal, og vi har flere planer fremover som vi håper vil sikre at vi ender på grønt, sier Svendsen.
På tampen av fjoråret fikk byrået inn nye store kunder som Fjordkraft og Q-meieriene.
Apriil Reklame & Design ser fram til å styrke seg igjen, spesielt i Oslo, som alltid har vært en viktig base for dem.
– Vi ser fram til et marked som skal begynne å våkne litt igjen utover høsten 2024. Vi har blikket fremover, samtidig som vi navigerer gjennom den tøffe situasjonen vi står i, avslutter Svendsen.