Volkswagen Boble Dune Cabriolet og Mini Cooper Cabriolet. Foto: Heiko Junge / NTB

Volkswagens PR-stunt etterforskes av det amerikanske finanstilsynet

Den tyske bilprodusenten har ikke kommentert etterforskningen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det amerikanske finanstilsynet skal undersøke om Volkswagens aprilsnarr kan ha påvirket selskapets aksjekurs.

Det var nemlig i slutten av mars at den tyske bilprodusenten meldte at de nå skulle skifte navn til «Voltswagen» i det amerikanske markedet. Det hele var en spøk som i ettertid har fått mye kritikk.

Det falske navnebyttet ble lansert i forbindelse med selskapets økte satsing på elbiler og forhåndssalget av den kommende elektriske modellen ID.4.

Selskapet innrømte et par dager etterpå at navnebyttet bare skulle være et morsomt påfunn for å reklamere for deres nyeste elbil.

Den tyske avisen Der Spiegel forteller at US Financial Supervisory Authority, SEC, nå har satt i gang en etterforskning for å finne ut om selskapets aksjekurs kan ha blitt påvirket av stuntet.

Volkswagen-aksjen skal ha steget i forbindelse med at det nye navnet ble lekket, hvorpå selskapet raskt gikk ut og avslørte vitsen.

Volkswagen har ikke kommentert etterforskningen.

Powered by Labrador CMS