Krystallklar: – Dette er effektiv kommunikasjon om klima
Beate Nossum i Footprint mener det er for mye fokus på problemer når det snakkes om klima.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(ARENDAL): Tirsdag diskuterte Kristin Halvorsen (direktør i CICERO), Beate Nossum (partner i Footprint) og Ingrid Slungaard Myklebust (klimarådgiver i Lofotrådet) hva som er god kommunikasjon om klimapolitikk under Arendalsuka.
Beate Nossum mener man ofte er for negativ og problemrettet når klima- og miljøpolitikk diskuteres.
– Det første vi gir som råd for kommunikasjon om klima, er å fokusere på det vi skal begynne med, og ikke det vi skal avslutte med. Ordbruk som «grønn vekststrategi», og det å snakke om det man faktisk skal gjøre, er eksempler på dette, sier Nossum.
Dette må til for å kunne skape vilje, mener hun.
– Et eksempel fra den andre enden er «klimakur», som blant annet Miljødirektoratet snakker om. Det høres ut som en vond kur som ingen egentlig vil ha. Jeg mener man må gå inn i disse problemstillingene med entusiasme og være mulighetsorientert, sier hun.
– Vanskelig å endre holdninger
Stortingsvalget i 2021 er blitt omtalt som et «klimavalg». Veldig mange velgere oppga at de mente klima og miljø var den viktigste politiske saken.
Samtidig skapte dette splittelse i befolkningen. Mange opplever at klimatiltak går utover deres hverdag og lommebok.
– Ingen kan tvinges til å gjøre sin del for å stå imot klimakrisen, og mange blir veldig lei av at det snakkes så mye om det. holdninger er også veldig mye vanskeligere å endre på enn adferd, sier Nossum.
Direktør i Cicero, Kristin Halvorsen, påpeker at tiltak for klima alltid vil svi for noen.
– Det er ekstremt viktig å kommunisere riktig. Men det må ligge noe konkret i det også. Rettferdig fordeling og dyrere bensin er vanskelig å få til på samme tid. Men det må være mulig å få kommunisert at dette faktisk er vanskelig å håndtere og at det rett og slett er slik, sier Halvorsen.
Flere fordeler
Ingrid Slungaard Myklebust jobber som klimarådgiver i Lofotrådet. Hun mener det bør opplyses om hvilke fordeler som finnes i å prioritere klimavennlige løsninger.
– En må kommunisere godt nok rundt hvorfor vi skal omstille. Slik bygger vi opp rasjonale. Klimakutt i seg selv motiverer ikke for eksempel fiskere. Men det å styrke merkevare og fordeler når det gjelder HMS kan kanskje motivere mer, sier Myklebust.
Beate Nossum mener det mangler klimakommunikasjon som forstår folks hverdag.
– Vi har all teknologien vi trenger, men kommunikasjon må vi bli bedre på. Og bommer vi der vil det ta så mye lenger tid å få til omstilling.