Per Høiby, initiativtaker til Arendalsuka og CEO i First House og Jahn Erling Øverli, kommunikasjonsdirektør i JCP.

Panelet hyllet egen bransje – men dette vil de bli flinkere på

Flere aktører fra eventbransjen møttes i panelsamtale på Arendalsukas første dag.

Publisert

(Arendal): Mandag hadde Sponsor- og Eventforeningen invitert til debatt om ringvirkniSSngene av arrangementer, og hvilken påvirkning de har på næringslivet og byens omdømme. 

Hver dag skapes og legges det til rette for en rekke møteplasser og arrangement i regi av næringslivet, organisasjonslivet og offentlig sektor. 

I 2023 omsatte eventmarkedet for 4,7 milliarder kroner. 

«Den såkalte eventbransjen»

– Etter 15 år i kommunikasjonsbransjen har jeg lært at hvis vi virkelig skal flytte folk, må noe skje. Eventer får det til å skje, men mye av det som skjer, ser du aldri, sa Jahn Erling Øverli, kommunikasjonsdirektør i JCP.

Øverli reflekterte også over bransjens utfordringer med å formidle verdien av eventer, og delte sin erindring om da tidligere næringsminister Iselin Nybø omtalte eventbransjen som «den såkalte eventbransjen». 

– Jeg innrømmer at vi må bli flinkere til å måle effekten av eventer, men vi må ikke argumentere for hardt på de kvantifiserbare verdiene. Jeg tror ikke de vil nå de kvalitative til knærne, sa Øverli. 

Han understreket at verdien av arrangementer også ligger i økt identitet, fellesskap og positive hendelser som kan overta nyhetsbildet, om enn bare for noen minutter.

Næringslivets avhengighet

– Vi står overfor et stort omstillingsbehov når det gjelder økonomien, sa Iman Winkelman, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i NOVA Spektrum, og pekte på at det er nødvendig å finne nye næringer å leve av. 

Winkelman fremhevet at utstillere ved NOVA Spektrum bidrar med 2,9 milliarder i omsetning årlig, noe som tilsvarer 2 566 lønnsomme arbeidsplasser og 2,3 milliarder i verdiskapning. 

– Dette viser hvor essensielle eventer er for å skape arbeidsplasser og økonomisk vekst i privat sektor, fortsatte han. 

Winkelman trakk også linjer tilbake til pandemien, som på dramatisk vis synliggjorde hvor avgjørende arrangementer er for økonomien. Mange leverandører ble hardt rammet og gikk konkurs da eventer over hele landet ble kansellert.

– Har vi egentlig vært flinke nok til å få fram nærings- og samfunnsnytten av vår bransje? spurte Winkelman retorisk.

Store ringvirkninger

Innovasjon Norge er det nasjonale ressursenterert for arrangementsturisme.

– Vi jobber med dette feltet, fordi vi mener det gir store ringvirkninger for næringslivet i Norge, sa Birgitte Nestande, seniorrådgiver i Innovasjon Norge

Hun påpekte hvordan tilreisende til arrangementer bidrar til betydelige økonomiske effekter ved å kjøpe varer og tjenester lokalt. 

Men Nestande fremhevet også de ikke-kvantifiserbare effektene som ofte er vanskeligere å måle, som bidrag til lokalt kulturarbeid og frivillighet.

– Arrangementer kan drive destinasjonsutvikling, bygge merkevare og omdømme, skape byutvikling, anlegg og arena, styrke samhandling, og skape uforglemmelige opplevelser som bidrar til frivilligheten og lokalt kulturarbeid.

Visit Norway's arrangementskalender for 2024 viser totalt 24 399 arrangementer, noe som tilsvarer 66,8 arrangementer hver dag. 

Per Høiby, initiativtakeren til Arendalsuka og CEO i First House, avsluttet med å gi et gratis råd til alle som jobber med kommunikasjon: 

– For å lykkes med kommunikasjon, må du ha et avklart formål med det du ønsker å oppnå.

Powered by Labrador CMS