Stian Jansen (Styreleder, Mediebyråforeningen), Kjersti Løken Stavrum (Styreleder, Schibsted Media), Tage Pettersen (Politiker, Høyre) og Sølve Kuraas Karlsen (Tenk, Faktisk.no)

Utfordret mediebyråene: – Tar ikke ansvar i det hele tatt

Valgkampen i USA gjør nok en gang desinformasjon til et aktuelt tema, også i Norge.

Publisert

(ARENDAL): Mandag hadde Mediebyråforeningen invitert til debatt om desinformasjon under Arendalsuka.

Stian Jansen, styreleder i Mediebyråforeningen og sjef i Carat, deltok selv i debatten. Det samme gjorde Kjersti Løken Stavrum fra Schibsted Media, Tage Pettersen fra Høyre og Sølve Kuraas Karlsen fra Tenk.

Sistnevnte mener at både mediene og mediebyråene kan gjøre en mye bedre jobb for å bekjempe desinformasjon.

– Jeg mener at de tar for lett på det. Grunnen til at norske aviser ikke felles oftere i PFU fordi de ikke skiller godt nok på reklame og kommersielt innhold, er at folk ikke gidder å klage det inn, sa Kalrsen fra scenen.

Tror ikke på en norsk Trump

Espen Grimmert var panelleder, og spurte deltagerne hva de tenkte om mulighetene for at norske politikere begynner å forholde seg til sannhet på samme måte som Donald Trump.

Trump var USAs president fra 2016 til 2020. Ifølge The Washington Post sto han bak en lang rekke med falske og usanne påstander i løpet av denne perioden.

– I Carat ville vi sagt nei dersom en slik kandidat ville bruke oss til å plassere annonser. Men jeg er ikke sikker på at hele bransjen ville svart det samme, sa Stian Jansen.

Han la til at han ikke tror Trump-aktige kandidater ville benyttet seg av et mediebyrå på den måten i utgangspunktet.

– De har egne kanaler for å nå ut til sitt publikum, så jeg tror kanskje ikke det ville skjedd, sa Jansen.

Heller ikke Løken Stavrum er spesielt engstelig for at en slik politiker skal få et stort gjennombrudd i Norge.

– Med en god økonomi og framtidshåp er mye av grunnlaget for slike kandidater borte. Vi må fortsette som før, og jeg tror det skal mye mer til i Norge for at dette skjer.

Kritisk til holdningen

Sølve Kuraas Karlsen var ikke helt fornøyd med disse svarene.

– Jeg mener at verken mediene eller mediebyårene tar ansvar i det hele tatt. Dersom det «rette» budskapet kommer på riktig tidspunkt, har vi ikke sjans. Så vi kan ikke sette oss på vår høye hest og si at det bare skjer borti der.

Tenk, som er en del av Faktisk.no, jobber med å gjøre barn og unge mer kildekritisk. Han sier også at de ser behovet for et kritisk blikk i skolen.

Løken Stavrum kunne ikke la det stå uimotsagt.

– Jeg går ikke med på at vi ikke tar ansvar. Norsk presse forholder seg til Vær Varsom-plakaten, som er et regelverk som er ganske unikt sammenlignet med andre land.

Både politiker Pettersen og Jansen var derimot enig i at mediene kan gjøre mer for å merke forskjellen på reklame og redaksjonelt innhold.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS