Advarer toppledere: – Ikke bli «bekreftelsesnarkomane»
Tidligere DNB-sjef Rune Bjerke hadde flere synspunkter på hvordan en toppleder bør kommunisere.
(ARENDAL): – Jeg vil advare toppledere mot å bli «bekreftelsesnarkomane». Lykkes du med kommunikasjonen din, kan du begynne å like bekreftelsen og jakte på mer oppmerksomhet. Ikke glem at du er der for virksomheten, ikke for deg selv.
Det sa tidligere konsernsjef i DNB, Rune Bjerke, under en panelsamtale i regi av Corporate Communications på Arendalsuka.
Temaet var toppledere og kommunikasjon. Oljefond-sjef Nicolai Tangen ble flere ganger nevnt som et eksempel på noen som får det til, og kommunikasjonsdirektør i fondet, Marthe Skaar, var også til stede.
– Vi har bygd opp et apparat rundt oss med sportspsykologer som skal støtte oss når vi tar risiko eller står i en krise. Slik lærer vi også mer av feilene vi gjør. Det er ikke bare for Tangen, men også for apparatet rundt han. Tidvis kan vi jo bli utsatt for mye kritikk, og Oljefondet blir gått i sømmene hele tiden, sa Skaar.
Var kontroversiell
Før Nicolai Tangen ble sjef for verdens største statlige investeringsfond var han en litt anonym hedgefondforvalter, og ble av mange sett på som en riking som folk ikke visste mye om.
Derfor har Skaar og kommunikasjonsstaben jobbet hardt med å få Tangen til å bli en godt likt mann blant det norske folk. Han har nå en populær podkast, og er i tillegg svært synlig på sosiale medier.
Rune Bjerke var selv en synlig mann da han ledet DNB, og han skryter av det Tangen har fått til kommunikasjonsmessig.
– Jeg liker de som beveger seg litt nærme kanten og som tør å være synlig i rollen som toppleder. Jeg kan av og til like de som går litt over streken også. Men det er en balansegang, og det krever langsiktig arbeid å få det til, sa Bjerke.
Mener støy kan være bra
Ordstyrer og debattleder i Corporate Communications, Mats Ektvedt, trakk fram stormen rundt ansettelsen av Tangen som en bra ting for Oljefondet på sikt.
– Var det viktig for dere å utnytte den starten og snu det til noe positivt?, spurte han Skaar.
– Vi visste at vi hadde en unik mulighet til å komme på og gjøre noe med det, men bare hvis vi brukte det på riktig måte. Vi var for eksempel forsiktig med å la Nicolai stille i portrettintervjuer fra første dag. Da ville de portrettert den han var før han fikk jobben, svarte Skaar.
Bjerke var selv sjef i DNB da det delvis statseide konsernet gikk gjennom en krise. De såkalte Panama-dokumentene viste nemlig at banken hadde tilrettelagt for at kunder ved Luxembourg-kontoret deres kunne opprette postboksselskaper i skatteparadiset Seychellene.
Han var enig i at støy kan utnyttes i kommunikasjon. Samtidig var panelet samstemt om at det ikke nytter å kopiere andre, men at man må finne sin egen greie.
– Det er viktig å huske at det er forskjell på virksomheter, og at det ikke finnes noen fasit. Men støy kan være et gode. Jeg hadde navnet «Runeerkul» på sosiale medier. Da var det en professor som gikk ut i media og mente at det var uverdig for en banksjef. Jeg har aldri fått så mange følgere som da. Men støy må ikke gå utover resultater eller verdi, da er det av den vondere arten, sa Bjerke.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no