SE VIDEO:
Her får de Cannes-beskjeden: – Skikkelig gøy
PR-operatørene skal representere Norge i PR-kategorien i Young Lions.
Caroline Hording og Viktoria Marie Bystøl Baug skal til Cannes i juni, etter å ha vunnet Young Lions-konkurransen i kategorien PR.
– Det er skikkelig gøy. En stor ære, rett og slett, sier Bystøl Baug til KOM24 like etter å ha fått nyheten og en blomsterbukett i fanget.
– Jeg følte at vi klarte oss bra i konkurransen, og også da vi fikk spørsmål etterpå. Og jeg er glad for at vi turte å gjøre noe litt utenom det vanlige, legger Hording til.
PR-kategorien var den siste avholdte konkurransen under Young Lions Norge i år. Til sammen har det blitt avholdt 6 konkurranser i kategoriene PR, Media, Marketer, Digital, Print og Film. Det er CARE Norge som har vært briefholder i disse konkurransene.
De to PR-operatørene leverte en kampanje som handlet om CARE Norges VSLA-initiativ, «village savings and loans association». Dette var også hovedmotivet for oppgaven.
Kampanjen handlet om at kvinner verden over skal ha kontroll over sin egen økonomi. Ved å snu problemstillingen på hodet, og midlertidig gjøre norske menn økonomisk avhengige av kvinner, kommuniserte Bystøl Baug og Hording budskapet på en original, effektiv og tankevekkende måte, ifølge Irene Thoresen Rønold, PR-rådgiver i CARE Norge, som også var en del av juryen.
– Vi satte i gang med en gang vi fikk briefen, og satte oss inn i CARE sitt arbeid for kvinners rettigheter. Vi har det jo bedre i Norge sammenlignet med mange andre land, men vi ønsket å pirke mer i dette temaet og gjøre det interessant for de som ikke kjenner til CARE fra før, sier Hording.
Duoen er veldig spente på reisen til Cannes, men forsikrer om at de skal gi full gass.
– Det er umulig å si hvordan det her går, men vi skal bare gjøre det vi kan. Vi har bevist at vi er gode, så nå blir det ekstra moro å måle krefter mot bidrag fra andre steder i verden, sier Bystøl Baug.
Konkurransen ble holdt av Abelia i Norge, representert av Arne Inge Solgard i jury.
Juryleder Julie Broholm Nielsen, Cannes Lions representant fra CAPA, var også til stede for å dele den gledelige nyheten med vinnerne.
– Det de leverte var ekstra bra med tanke på kreativitet. Vi har tro på at fvi har valgt en veldig god kandidat til å representere Norge i PR-kategorien, og jeg er faktisk sikker på at de kommer til å vinne. Ikke noe press, men det er jeg sikker på, sier en smilende Solgard til KOM24.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no