Bauer Media lanserer gratis lydbøker - finansieres med reklame
– Passer vår profil og ambisjon, sier ansvarlig redaktør i Bauer Media.
Bauer Media lanserer gratis lydbøker i samarbeid med Aschehoug, og opplyser i en pressemdling at lytterne verken trenger å kjøpe lydboken, eller ha et abonnement – men at lydbøkene vil ha reklame.
Ifølge tall fra Kantar lytter 15 prosent til lydbok en eller flere ganger i uken.
Samarbeidet mellom Aschehoug og Bauer innebærer at lytterne får tilgang til gratis lydbøker som er finansiert med reklame. Noe som betyr at det vil komme korte reklameavbrudd underveis.
I første omgang gjelder pilotprosjekt for tre bøker.
– Dette er et prosjekt som passer vår profil og ambisjon om å være ledende på lyd og lydannonsering, sier ansvarlig redaktør i Bauer Media, Kristoffer Vangen.
Han mener det er flere fordeler ved den nye satsingen.
– Vi har sett en økning i konsumet av lydbøker de siste årene, og jeg tror et tilbud om gratis-lydbøker vil kunne bidra at flere får øynene opp for lydbokmediet og at det på sikt kan bidra til ytterligere vekst og interesse for lydbøker generelt – også for abonnementstjenestene.
Salgsdirektør i Bauer Media Lise Lillevold sier lydbøker er et spennende supplement i porteføljen for å nå ut til nye lyttergrupper for deres annonsører.