Mens ubåten var på vei 10 925 meter under havet, satt kommunikasjonssjefen i Asker og ekspedisjons-filmen ble spilt inn i Bergen!
Les den utrolige historien om den unike innspillingene på rekorddykket her.
Denne artikkelen er over to år gammel.
5. mars i år skjedde det mye ekstraordinært. KOM24 skal i denne saken prøve å oppsummere det hele her.
Den dagen la nemlig oppdagerne Hamish Harding og Victor Vescovo ut på en vellykket hav-ekspedisjon ned til Marianegropen for å utforske verdens dypeste punkt. Området er gitt tilnavnet «The Challenger Deep» og ligger hele elleve kilometer under havoverflaten.
Kommandosenter på pikerommet
Rekorddykket samlet inn marine arter på 10 925 meters dyp og kartla et tidligere ukjent områder av Marianegropen. De to oppdagerne, Hamish Harding og Victor Vescovo, satte med det to splitter nye Guiness-rekorder for verdens lengste distanse dykk på havets dypeste punkt (4.6 km) og lengst tid oppholdt på havets dypeste punkt (fire timer og 15 minutter). Totalt varte dykket i undervannsfartøyet tolv timer.
Slike spektakulære hendelser skal selvsagt dokumentere nøye.
Men 2020 og 2021 er preget av et lite virus som har lammet hele verden og ekspedisjonens kommunikasjonssjef, Jannicke Mikkelsen satt koronafast på pikerommet hjemme hos foreldrene sine i Asker.
Dermed kom hun seg ikke ut til øya Guam i Stillehavet der forskningsskipet DSSV «Pressure Drop» lå til kai med ekspedisjonsteamet klar for å sette kursen mot Marianegropen.
Mikkelsen, som er spesialisert i å etablere høyteknologiske filmproduksjoner, opprettet umiddelbart satelittkommunikasjon med teamet ute ved Marianergropen fra et hjemmesnekret kommandosenter som ble innredet på pikerommet i Asker.
Men det hele stopper ikke her. For innspillingen av dokumentaren ble gjort i Bergen, som er et stykke vekke fra Marianegropen i Stillehavet.
– Å formidle til folk hvor ekstremt denne type ekspedisjon er, uten å faktisk være tilstede med kameraet mitt for å dokumentere alt dette, burde være plett umulig!, sier Mikkelsen i en pressemelding.
Teamet måtte tenke helt nytt for å finne en løsning hvor de kunne dekke dette historiske dykket, selv om ekspedisjonen tok plass på en del av kloden hvor der det er ekstremt begrenset kommunikasjonsmuligheter med omverden.
– Unik film
Løsningen ble Bergensbyrådet MYREZE og deres tekniske løsninger. MYREZE har tidligere jobbet sammen med The Weather Channel om deres nye virtuelle studio, i tillegg til å lage den komplette merkevarepakken for Bloombergs nylig lanserte nyhetskanal i Midt-Østen, ASHARQ
MYREZE digitaliserte Marianegropen, forskningsskipet og undervannsfartøyet. Da kommandosentralen var oppe og gikk, kunne Mikkelsen reise til Bergen for å spille inn ekspedisjonsfilmen i MYREZE sitt virtuelle studio.
– Denne filmen er unik fordi vi blir med på ekspedisjon forløpet på kloss hold. Denne type opplevelse er umulig å dekke med kameraer nettopp fordi forholdene på havets bunn er så ekstreme, sier Bjørn Myreze i pressemeldingen .
Han sier at ved å ikke være fysisk tilstede har MYREZE klart, i tett kommunikasjon med ekspedisjonsteamet, å skape en seeropplevelse der utfordringene oppdagerne står over virkeliggjøres digitalt.
240 millioner seere
Pressemeldingen forklarer hvordan AR filmen tar plass i MYREZE sitt virtuelle studio hvor vi ser forskningsskipet og det spesialbygde undervannsfartøyet flyte på ett stykke Stillehav illustrert på ett AR bord som står fremfor Jannicke Mikkelsen i det hun forklarer ekspedisjonens forløp. Filmen tar oss med på en reise fra forskningsskipet, ut til verdensrommet via Månen til undervannsfartøyet mens det dykker ned til bunnen av havet. På bunnen av Marianegropen illustreres det hvordan oppdagerne skal tilbringe fire timer mens de samler inn biologisk materiale og vannprøver med fartøyets robotiske arm samtidig som fartøyet kartlegger med sonar dette uoppdagede området av kloden.
Kortfilmen gikk umiddelbart viralt på nettet og så oversatt til Arabisk slik at flere arabisktalende seere kunne få med deg det historiske dykket. Filmen har nå over to millioner avspillinger på sosiale medier og i Midtøsten har over 240 millioner mennesker sett filmen kringkastet i beste sendetid på Al Arabiya-nyhetene, kommer det fram av pressemeldingen.