PÅSKEPRATEN:
«Det blir nok mer båt enn ski i år og jeg har bestemt meg for å forsøke noen nye flasker naturvin og styre unna 3-literen med Amigo»
– Planen er å få lest de bøkene jeg skulle ha lest og hogge den veden jeg skulle ha hogget tidligere i år og gå de fjellturene jeg aldri går.
Denne artikkelen er over to år gammel.
KOM24 har stilt fem spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om hva de skal gjøre denne påsken, hva de vil vil anbefale andre å kose seg med denne påsken og hva som er det morsomste de har opplevd på jobben.
I dag er det kommunikasrådgiver i AG&, Mads Liabø, som svarer i påskepraten.
– Hva skal du gjøre denne påsken?
– Tilbringer alltid påsken på Liabø, en liten plass i en liten plass i et lite land (Naustdal i Sunnfjord), med mindre pandemitiltakene blir de samme som i fjor. Foreløpig ligger det an til at vi ikke kan samles hele familien så det er jo litt Erna-nedsig. Det blir nok mer båt enn ski i år og jeg har bestemt meg for å forsøke noen nye flasker naturvin og styre unna 3-literen med Amigo. Planen er å få lest de bøkene jeg skulle ha lest og hogge den veden jeg skulle ha hogget tidligere i år og gå de fjellturene jeg aldri går.
– Hvilke medier/serier/podkaster/innhold vil du anbefale andre å konsumere i påsken?
– Vi i AG har akkurat lansert vår egen podkast, men der er det bare èn episode så det er jo et ganske dårlig tips.
– Hvis du absolutt skal se på TV så anbefaler jeg den svenske politidramaserien «Den Tynne Blå Linjen» på SVT/NRK. Litt treig for de som tror dette er det nye NYPD Blue eller Hamilton, men interessant å se hvordan media, sosiale medier og samfunnet generelt misforstår politiets oppgaver og ikke minst hvor vanskelig det er å manøvrere som politi i 2021. Hva er politisk korrekthet, hvordan tolker man lover og regler uten skjønn og hvordan kan man fungere som menneske og autoritet i et eksplosivt politisk landskap?
– Ellers har Klassereisen Podkast startet opp igjen. To kompiser reiser jorden rundt på bonuspoeng. Akkurat det er jo litt stress i disse dager så de diskuterer stort sett dagsaktuelle saker fra sitt perspektiv, som jeg av en eller annen grunn har blitt avhengig av.
– Ønsker du å ta påskenøttene et steg lenger så sjekk ut www.geoguessr.com/ og kanskje får jeg også litt tid til å teste Clubhouse på ordentlig i påsken før Clubhouse legges inn på gamlehjemmet sammen med MySpace.
– Tine har fått kjeft etter at de i år har valgt å droppe påskekrimmen på melkekartongen, til fordel for et digitalt påskeunivers. Hva tenker du om det?
– Som eks melkekartongforfatter (bl.a julefortelling på Q-Meierienes kartonger m.m red.anm) så er det jo fristende å være kritisk til min gamle konkurrent. Og som bergenser må man jo også alltid støtte Gunnar Staalesen. Broren til min gamle norsklærer, Kari Staalesen, er litt som Brann; man må støtte han selv om han presterer dårlig eller rykker ned fra eliteseriekartongen.
– Men skal jeg være ærlig så forstår jeg godt at de ønsker å fornye seg. Påsken er en kort høytid der de fleste butikker er stengt i flere dager, så melkesalget skyter ikke akkurat til himmels i denne perioden. Nå har Tine fått mye oppmerksomhet for det nye konseptet, på godt og vondt, men sikkert akkurat nok oppmerksomhet til at folk har det i bakhodet når de står i butikken. Da plukker de kanskje med seg en kartong eller to for å granske det «alle snakker om» litt nærmere. Dessuten er det kjedelig å jobbe et sted der man vet hva som kommer til å skje på samme tid år etter år. «Står du stille blir du skutt» er mantraet til mange kommunikasjonsrådgivere og det er vel det Tine ønsker å unngå.
– Når man flytter «opplevelsen» over i et såkalt digitalt univers får man bedre plass å boltre seg på enn det begrensete fysiske formatet en melkekartong har, så det er en fordel for Tine. For foreldre som ikke vil ha mobiler og iPader ved frokostbordet er det nok ikke like velkomment.
- Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?
– På fredag fikk jeg hele tre eposter fra tre forskjellige kunder der de skryter av mine kollegaer. Det er morsomt å ha så flinke folk på laget og enda morsommere å ha så kule kunder som faktisk tar seg tid til å være blid og positiv! En nettbutikk vi jobber med har flere tusen prosent vekst siden i fjor allerede og det er gøy! Det morsomste pleier å skje på jobben og rundt lunsjbordet så foreløpig er det terningkast 2 i morsomheter siden Teams-humoren for lengst er oppbrukt.
- Hvordan blir resten av kommunikasjonsåret?
– Det blir nok dessverre nøyaktig like trist og kjedelig som i fjor. Siden fjoråret, og starten på året, stort sett dreide seg om Trump og Korona så har alt annet druknet – eller så er det jeg som ikke har fått med meg så mye.
– Saker som kan være interessante for oss kommunikasjonsfolk som at Schibsted gir reklameplass til homofobe foreninger eller at reklamekampanjer misforstås føler jeg blir forbigått, med mindre man er veldig våken, fordi man er mer opptatt av å regne på smittetall og spå nye nasjonale tiltak. Det som er spennende er å se hvordan vi endrer oss, får nye vaner, nye måter å jobbe på og nye kjøpsmønstre m.m. Det blir kjekt å evaluere post-covid-19, tror jeg.