Nye kampanjefilmer viser livsviktige øyeblikk

I årets Stjerneaksjon har Kreftforeningen fått filmskaper Aslaug Holm til å dokumentere øyeblikket der kreftpasienter får sitt livs viktigste beskjed.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kreftforeningen har med det gått nye og dristige veier for å synliggjøre håpet.

– Årets kampanjefilmer viser kreftpasienter på sitt aller mest sårbare. Vi får være med på kontroll, i de sekundene før de skal få beskjed av kreftlegen sin om behandlingen har virket. På denne måten ønsker vi å synliggjøre håp, forteller Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen i en pressemelding.

Kreftforeningen snakket med en rekke onkologer for å komme i kontakt med kreftpasienter der behandlingen hadde positive utsikter.

De modige menneskene som takket ja til å være med på filmprosjektet var Willi René Mehrmann (60), Lisa Zurhaar (66) og Silje Holteberg (42).

– Filmene har en autentisk nerve som vi håper er utløsende for at mange vil støtte aksjonen. Stadig flere kreftpasienter får gode nyheter, takket være forskning. Det viser at det nytter, sier Stenstadvold Ross i pressemeldingen.

Den prisvinnende dokumentarfilmskaperen Aslaug Holm, som står bak kjente filmer som Brødre og Generasjon Utøya, tok utfordringen med å dokumentere øyeblikkene.

For henne har prosjektet vært en sterk opplevelse.

– Det er veldig sterkt å skildre ekte menneskers liv, og jeg har fått en utrolig tillitt blant de tre hovedpersonene i denne filmserien. Jeg er takknemlig for å få lov til å være til stede og dokumentere kanskje et av de livs viktigste øyeblikkene i deres liv. Det har vært enormt inspirerende, sier Holm.

Powered by Labrador CMS