Atferdsbyrå mer enn doblet veksten på to år: Nå planlegger de flere ansettelser
Nudgelab som spesialiserer seg på å endre atferd på vegne av sine kunder opplever økt etterspørsel og vekst.
Nudgelab ble etablert høsten 2021 og har siden starten arbeidet med over 59 kunder, inkludert selskaper som SATS, Matvett, Bufetat, Bane NOR, Vy og Statens vegvesen.
Selskapet ble startet at atferdspsykolog Irmelin Bergh og markedsstrateg Martine Carlson, og rapporterer nå at de har doblet omsetningen fra 2,4 millioner kroner i 2022 til 4,8 millioner i 2023.
– Vi merker oss at det går en «debatt» i bransjen om hvorvidt byråer leverer mye av det samme, pakket inn på litt ulike måter. I Nudgelab benytter vi faktisk andre metoder, teorier og teknikker enn tradisjonelle byråer, sier Carlson og forklarer:
– Målet vårt i samtlige prosjekter er å få til ønsket endring som driver for ønsket effekt. Å tette gapet mellom intensjon og atferd, for eksempel hvordan gå fra en intensjon om å spise mer frukt og grønt til det å faktisk spise sunnere.
Bergh legger til at det i mindre grad handler om å få folks oppmerksomhet eller å endre holdninger og overbevisninger, og mer om å jobbe tett på der valget faktisk tas.
– Det betyr ofte å rigge situasjonen eller omgivelsene, som igjen påvirker folks avgjørelser, sier hun.
Berg forteller at Nudgelab opplever en økt interesse og etterspørsel av det de leverer, både fra kundene selv, og andre byråer som ønsker samarbeid.
– Det er veldig gøy! Atferdspsykologi har vært et etablert fagfelt i årevis, i flere land, særlig i Storbritannia og USA, og vi er glad for at flere også her hjemme nå får øynene opp for de enorme mulighetene dette fagfeltet gir.
– Nå gleder vi oss til å se hva høsten bringer, både av nyansettelser og nye atferdsendringer vi skal levere sammen med våre kunder, avslutter hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no