Dette var de mest leste sakene våre i 2021
2021 er over og tallenes tale er klar.
Denne artikkelen er over to år gammel.
2021 var det første hele driftsåret for KOM24, og for et år det har vært!
Lesertallene har bare gått en vei, rett oppover og mottakelsen har vært strålende. Leserene våre har kommet med ris, ros og tips til hva vi bør skrive om og konkurrentene har følgt oss med argusøyne.
Som ansvarlig redaktør Erik Waatland har skrevet tidligere, er det fortsatt mye vi kan og skal bli bedre på, men vi håper vi er på vei.
Under følger en liste med de 20 mest leste sakene våre frå året som har gått. Kanskje er det noen du ikke fikk med deg i året som gikk eller kanskje det er noen saker du vil lese på nytt, før hverdagen igjen er over oss?
1: «JEG KLIKKER! Hvorfor tror Tine at de trenger å «knytte seg til påsken»?»
Årets klart mest leste sak var dette innlegget fra spinndoktor for byrådet i Bergen og melkekartong-tradisjonalist, Magnus Hoem Iversen. Han lot seg provosere voldsomt over Tines grep for å modernisere melkekartongen til påske. Det elsket leserne våre å lese.
2: Emilie forsvant da hun skulle kjøpe favorittbrusen - nå er hun Pepsi Maxs nye brand ambassador
På andreplass kommer saken om Emilie (22) som skulle ut for å kjøpe Pepsi Max - men som aldri kom hjem igjen. Hun hadde tatt toget fra Sandnes til Oslo, og havnet til slutt trygt hjemme hos søsteren sin i hovedstaden. Ringnes og Pepsi på sin side så en mulighet og kastet seg rundt og gjorde Emilie til deres nye brand ambassador. Det gjorde denne saken til vår nest mest leste.
3: Her innser NRK-ankeret omfanget av terrorangrepet - like før han skal på direktesendt TV
I sommer var det ti år siden terrorangrepene mot Utøya og Oslo sentrum. Vi i KOM24 dekket dette bredt og snakket med en rekke bransjepersonligheter som opplevde terrorangrepet på ulikt vis. Blant dem vi snakket med var Arbeiderpartiets kommunikasjonssjef Jarle Roheim Håkonsen, som da var nyhetsanker i NRK.
4: Kreften tok søsteren Thea fra henne. Derfor jobber Tonje i Kreftforeningen
Tonje Steen fortalte i høst om da hun mistet søsteren til kreften og hvorfor hun selv nå jobber i Kreftforeningen.
– Jeg hadde søkt på en annen jobb og skulle sjekke noen detaljer om den stillingen, da jeg kom over jobben i Kreftforeningen. Jeg følte det var et tegn på at jeg burde søke på den stillingen.
5: Sjekk om dine Facebook-data er lekket
I vår ble Facebook-dataene til 475 000 nordmenn lekket. Lekkasjen inneholdt navn, telefonnummer, epost, adresse, fødselsdato, brukernes Facebook-ID og annen profilinformasjon Vår sosiale medier-ekspert gav deg oppskriften slik at du selv kunne sjekke om du var rammet av datainnbruddet.
6: TV 2: – Vi taper enorme summer hver dag på å gå i svart
I begynnelsen av desember brøt forhandlingene mellom TV 2 og Telenor sammen og over en halv million nordmenn mistet signalene til TV 2s kanaler. Vi i KOM24 snakket med TV 2s kommunikasjonssjef Sarah Willand som bekreftet overfor oss at de tapte enorme summer hver dag på å gå i svart.
I høst ble det kjent at 50 influensere og 35 annonsører hadde fått en advarsel fra Forbrukertilsynet på grunn av mangelfull reklamemerking. Det fikk Mads Hansen til å reagere og til KOM24 langet han ut mot influensere som han mener bevist bryter lovverket.
– Jeg synes det er merkelig at de kun får et brev i posten når de helt soleklart bryter reglene. Det er helt tullete å ikke sanksjonere. Jeg vet ikke om noen andre bransjer hvor du helt tydelig kan bryte lover og regler, og kun ende opp med et brev i posten.
8: Tine: - Håper vi ikke har ødelagt påsken for noen
Tine responderete, noe motvillig på den knallharde kritikken fra Magnus Hoem Iversen.
– Vi setter først og fremst stor pris på engasjementet rundt TINE og melka, men håper og tror at ikke vi har ødelagt høytiden for noen .
9: Kommunikasjonsekspert hyller Forsvarets kommunikasjonsstrategi
Etter finalen i Kompani Lauritzen fikk Forsvaret en del kritikk i VG, blant annet på grunn av pengebruken, som forsvarssjef Eirik Kristoffersen svarte på i samme avis. Måten det ble svart på fikk terningkast seks av Nils Apeland.
10: Bransjekolleger sjokkert over slett GK-håndverk
Atlas utvikling mente i vinter at de var blitt hacket, da et bilde av en svært lettkledd kvinne plutselig frontet et boligprosjekt de hadde gående. Det var mange som reagerte på bildebruken og Edel-Marie Haukland kritiserte selskapet i sosiale medier. Atlas utvikling hyret inn krisekommunikasjonshjelp fra Geelmuyden Kiese og byråets fremgangsmåte fikk flere bransjekollegaer til å reagere på metodene som ble brukt.
11: Mener de ble hacket da dette bildet ble lagt ut
12: Norske bedrifter bruker Bernie Sanders-bilde uten lov – TV 2: Dette skulle vi aldri ha gjort
13: KPMG søker etter folk som har blitt diskriminert eller har hull i CV-en
14: «Røde løgner om politisk kommunikasjon»
16: – Virker som om stillingsannonser lages i en klisjé-generator
17: Cirkle K prøver seg med dønn ærlige stillingsannonser: «Denne jobben passer ikke for alle»
18: Reklameguru reagerer på Discoverys OL-reklamer: – Ødelegger gleden ved OL
19: Omdømmeekspert: – TV 2 spiller et kjempehøyt spill
20: Data fra over 475.000 norske Facebook-brukere lekket på nettet