Fredrik Fornes arrangerer sin egen LinkedIn-festival; Linkiaden.

Fredrik Fornes lanserer nok en LinkedIn-konferanse

Fredrik Fornes utfordrer Hubify med en ny LinkedIn-konferanse, Linkiaden, som lanseres som en konkurrent til Attention – som hittil har markedsført seg som «Norges eneste LinkedIn-festival». Nyheten ønsker ikke hans gamle arbeidsgiver å kommentere. 

Publisert Sist oppdatert

– Jeg var med på å lansere Norges første LinkedIn-konferanse i 2022, og så hadde jeg jo en plan om å gjøre noe i fjor, men da jeg gikk ut fra Hubify, ble jeg ikke involvert videre, sier Fredrik Fornes til KOM24.

I fjor gikk han høyt ut og sa han skulle lansere en verdensnyhet. Nyheten var byrået Narify og at de skulle lansere en LinkedIn-konferanse ved navn Attention. Bare et halvt år senere var Fornes ferdig som leder i Narify og ute av programmet for konferansen.

Den gang beskrev Fornes sin exit som et resultat av grunnleggende verdiforskjeller mellom ham og de øvrige lederne i Hubify.

Nå har Attention, som Hubify har markedsført som «Norges eneste LinkedIn-festival», fått en utfordrer, da deres tidligere arbeidsgiver lanserer sin egen LinkedIn-konferanse, Linkiaden.

– Jeg har hatt en tanke om å gjøre noe som kan bli en fast greie, og selv om det har latt vente på seg, har jeg brukt to år på å planlegge hvordan det skal se ut og hvem jeg vil ha med meg. Derfor føles det utrolig kjekt å kunne lansere det nå, sier Fornes.

Kjetil Hundhammer, leder og gründer i Hubify, har merket seg at LinkedIn-konferansen deres, Attention, nå får en utfordrer på markedet. Han bekrefter at deres konferanse vil bli årlig, men ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.

Verdens fremste LinkedIn-ekspert til Norge

Programmet til Linkiaden byr på flere foredragsholdere, og øverst troner Jasmin Alić, som av Fornes beskrives som verdens fremste LinkedIn-ekspert.

Jasmin Alić, ansett som verdens kanskje fremste LinkedIn-ekspert internasjonalt, med nærmere 300 000 følgere og innlegg som går viralt «hver gang». Trener til daglig topp én prosent personlige merkevarer på LinkedIn globalt.

– Alić er en person som kanskje ikke så mange i Norge kjenner til, men for de som er inne i miljøet, er han en av de største. Jeg visste ikke hvor realistisk det var å få han hit, så det er utrolig kjekt at det gikk i orden, sier Fornes.

Alić, som flyr inn fra Bosnia, vil dele sin innsikt om LinkedIns kommentarstrategi, som har gjort ham til en av verdens mest synlige profiler på plattformen.

I tillegg til har Fornes fått med seg profiler som Petter Haga, Erlend Haddeland, Cecilie Stenbakk Alstad, Halvor Pritzlaff Njerve fra Oljefondet, og Sjøfartsdirektoratet, som står bak virale rekrutteringsvideoer.

– Programmet er satt opp for å dekke ulike behov. Enten du bruker LinkedIn til å bygge merkevare, rekruttere eller øke salget, skal du finne noe som er relevant, sier Fornes.

Selv skal Fornes på scenen for å dele sin «Social selling»-strategi – hvordan han bruker LinkedIn til å generere salg, uten å selge.

Årets beste på LinkedIn hedres

Fornes håper å fylle Edderkoppen Scene den 8. april med 345 deltakere og ser for seg at konferansen skal bli en årlig begivenhet i Oslo.

– Danmark har årlige LinkedIn-konferanser med 7–800 deltakere. Jeg synes ikke Norge skal være så mye dårligere, sier han.

Linkiaden introduserer også «Linkiaden-prisene», der de beste på LinkedIn skal hedres. Det åpnes for nominasjoner i fem kategorier, blant annet årets bedrift og årets personlige profil.

I første omgang vil konferansen kun arrangeres fysisk, men Fornes utelukker ikke digital deltakelse på sikt.

– Det er enklest å starte med et fysisk arrangement. Så får vi vurdere en digital sending neste år, slik at flere kan delta uten å reise, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS