Fredrik Fornes lanserer nok en LinkedIn-konferanse
Fredrik Fornes utfordrer Hubify med en ny LinkedIn-konferanse, Linkiaden, som lanseres som en konkurrent til Attention – som hittil har markedsført seg som «Norges eneste LinkedIn-festival». Nyheten ønsker ikke hans gamle arbeidsgiver å kommentere.
– Jeg var med på å lansere Norges første LinkedIn-konferanse i 2022, og så hadde jeg jo en plan om å gjøre noe i fjor, men da jeg gikk ut fra Hubify, ble jeg ikke involvert videre, sier Fredrik Fornes til KOM24.
I fjor gikk han høyt ut og sa han skulle lansere en verdensnyhet. Nyheten var byrået Narify og at de skulle lansere en LinkedIn-konferanse ved navn Attention. Bare et halvt år senere var Fornes ferdig som leder i Narify og ute av programmet for konferansen.
Nå har Attention, som Hubify har markedsført som «Norges eneste LinkedIn-festival», fått en utfordrer, da deres tidligere arbeidsgiver lanserer sin egen LinkedIn-konferanse, Linkiaden.
– Jeg har hatt en tanke om å gjøre noe som kan bli en fast greie, og selv om det har latt vente på seg, har jeg brukt to år på å planlegge hvordan det skal se ut og hvem jeg vil ha med meg. Derfor føles det utrolig kjekt å kunne lansere det nå, sier Fornes.
Kjetil Hundhammer, leder og gründer i Hubify, har merket seg at LinkedIn-konferansen deres, Attention, nå får en utfordrer på markedet. Han bekrefter at deres konferanse vil bli årlig, men ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.
Verdens fremste LinkedIn-ekspert til Norge
Programmet til Linkiaden byr på flere foredragsholdere, og øverst troner Jasmin Alić, som av Fornes beskrives som verdens fremste LinkedIn-ekspert.
– Alić er en person som kanskje ikke så mange i Norge kjenner til, men for de som er inne i miljøet, er han en av de største. Jeg visste ikke hvor realistisk det var å få han hit, så det er utrolig kjekt at det gikk i orden, sier Fornes.
Alić, som flyr inn fra Bosnia, vil dele sin innsikt om LinkedIns kommentarstrategi, som har gjort ham til en av verdens mest synlige profiler på plattformen.
I tillegg til har Fornes fått med seg profiler som Petter Haga, Erlend Haddeland, Cecilie Stenbakk Alstad, Halvor Pritzlaff Njerve fra Oljefondet, og Sjøfartsdirektoratet, som står bak virale rekrutteringsvideoer.
– Programmet er satt opp for å dekke ulike behov. Enten du bruker LinkedIn til å bygge merkevare, rekruttere eller øke salget, skal du finne noe som er relevant, sier Fornes.
Selv skal Fornes på scenen for å dele sin «Social selling»-strategi – hvordan han bruker LinkedIn til å generere salg, uten å selge.
Årets beste på LinkedIn hedres
Fornes håper å fylle Edderkoppen Scene den 8. april med 345 deltakere og ser for seg at konferansen skal bli en årlig begivenhet i Oslo.
– Danmark har årlige LinkedIn-konferanser med 7–800 deltakere. Jeg synes ikke Norge skal være så mye dårligere, sier han.
Linkiaden introduserer også «Linkiaden-prisene», der de beste på LinkedIn skal hedres. Det åpnes for nominasjoner i fem kategorier, blant annet årets bedrift og årets personlige profil.
I første omgang vil konferansen kun arrangeres fysisk, men Fornes utelukker ikke digital deltakelse på sikt.
– Det er enklest å starte med et fysisk arrangement. Så får vi vurdere en digital sending neste år, slik at flere kan delta uten å reise, avslutter han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no