Fjordland får det største ansiktsløftet noensinne
Alle ferdigrettene til Fjordland vil få nytt grønt design og Norges nasjonalfugl fossekallen blir en gjennomgangsfigur på produktene.
Det nye designsystemet som er utviklet av Design House vil gjøre det enklere for folk å finne sine Fjordland-favoritter i butikkhyllene. I samarbeid med Atyp vil det nye designet, bli kommunisert ut til forbrukere gjennom film og aktiviteter i ulike kanaler.
Det melder Fjordland selv i en pressemelding.
– De neste ukene gjør vi en stor endring på designet, og alle våre 75 ulike retter vil komme i ny drakt. Involvering og tett dialog mellom alle parter, designbyrå, mediebyrå og oss i Fjordland helt fra start har ført til en lansering med et helhetlig uttrykk i alle kanaler. Endringen gjør det enklere for folk å se hvilke produkter som er fra Fjordland, finne de rettene de ønsker og prøve nye produkter, sier Elin Espe, Direktør Dagligvarehandel i Fjordland.
I fjor vant Fjordland gull i ANFO Effekt med en stor omlegging av merkevaren. Fokuset ble lagt på å gjøre merket aktuell for flere, oftere.
I samarbeid med Atyp ble det utviklet et distinkt og helhetlig reklameunivers som bidro til å øke merkets mentale tilgjengelighet.
Samtidig har Fjordland jobbet tett med Design House for å finne designendringen som skal bidra til å øke merkets fysiske tilgjengelighet.
– Fjordland kom til oss med et behov for å modernisere og samle hele porteføljen for å stå bedre ut i hylla. For at alle Fjordlands ulike produkter skal fremstå som én merkevare har vi laget et fleksibelt designsystem som fungerer på ulike formater og på tvers av kategorier. Med eierskap til en felles grønn hovedfarge, og introduksjon av fossekallen som et felles unikt merkeelement, står Fjordland nå helt klart sterkere og mer samlet i hylla og appellerer til flere, sier Marit Svegaarden, kreativ leder i Design House.
Den spesialblandede Fjordland-grønnnfargen tilfører frisk naturlighet, og harmoniserer godt med de nye matfotoene. Navigering innad er enkelt med klare kodefarger for underserier. Formene i Fjordlandlogoen danner grunnlaget for både designsystemet og selve fossekallen. Den nye maskoten henviser til den norske opprinnelsen på en annerledes og sjarmerende måte, og er enkel å videreføre på andre kommunikasjonsflater.
For at folk skal få med seg designendringen og bakgrunnen for den, har Fjordland sammmen med Atyp utviklet en stor reklamekampanje til TV, utendørs, sosiale medier, nettaviser - og ikke minst butikk.
Her sammenlignes Fjordlands produktportefølje med et fotballag som går fra å spille i forskjellige drakter, med tilhørende ulemper både for dem selv og fansen, til et samlet Fjordlandslag i like drakter.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no