Oscar Winther, daglig leder og designer, Vinh Nguyen, styreleder og designer, og Audun Dalen, produktsjef og innholdsprodusent, utgjør trioen bak Blynk. Sammen har de trosset press fra familien om høyere utdanning og gått all-in på drømmen om å bygge opp sitt eget kreative byrå.

Fra bøttekott til eget kontor på Karl Johan: – Går all-in

Tre unge gründere fra Drammen har lagt alt på bordet for å realisere drømmen om å starte eget byrå.

Publisert

Oscar Winther (21), daglig leder i det kreative byrået Blynk, beskriver reisen som en berg-og-dal-bane, med press fra foreldre med utenlandsk bakgrunn, samfunnets forventninger, og utfordringer med å navigere i en ukjent forretningsverden.

Nå, etter mye hardt arbeid, tilbyr Blynk tjenester som nettsidedesign, fotografering og innholdsproduksjon til små og mellomstore bedrifter. 

Gikk mot familiens forventninger

– Det var vanskelig å velge bort studier. Foreldrene mine forventet at jeg skulle ta høyere utdanning, men jeg ønsket å følge en annen vei, sier Winther, som først startet på sykepleierstudiet, men innså raskt at det ikke var for ham.

Mens partneren Audun Dalen fikk støtte hjemmefra, opplevde Winther og Vinh Nguyen en annen situasjon. Begge kommer fra vietnamesiske familier med sterke forventninger om høyere utdanning og en stabil jobb.

– Det var et stort press fra foreldrene våre, spesielt når så mange i familien er leger og ingeniører, forklarer Winther.

Beslutningen utløste sterke reaksjoner hjemme. Winther husker spesielt en utfordrende julemiddag i fjor, der han måtte innrømme at han hadde lagt skolegangen på hylla.

– De ble skikkelig sure. Det var kaos rundt bordet. Jeg visste at de var skuffet, men jeg følte meg trygg på valget mitt, sier han og fortsetter:

– Vi hadde denne mentaliteten om å gå all-in. Hvis det feilet, så feilet det. Men vi skulle i hvert fall gi det en sjanse. 

Kampen for å bygge tillit

Blynk ble etablert i januar, etter å ha startet som en idé i et lite bøttekott på Strømmen senter. Nå har de kontor på Karl Johan i Oslo. Winther beskriver de første månedene som krevende, med utallige e-poster til potensielle kunder.

Fra tidlige morgener til sene kvelder jobber Oscar Winther, Vinh Nguyen og Audun Dalen med å realisere gründerdrømmen.

– Det vanskeligste var å bygge tillit. Vi startet med null følgere og null referanser, sier Winther.

Blant de stolteste prosjektene deres er nettsiden til Rødde Folkehøgskole og markedsføringen for Trygg Helsesjekks åpningsdag på Bryn i Oslo. Blynk har også oppnådd Webflow-sertifisering, noe som gir dem et konkurransefortrinn i markedet.

– Det er bare rundt 45 Webflow-sertifiserte byråer i hele Norden, og vi er ett av de få i Norge, forteller Winther.

Det var først da byrået begynte å vise resultater at foreldrene i større grad aksepterte valget hans, selv om de fortsatt spør om skole når han er på besøk.

Lange dager som gründer

Butikken går bra, men Winther understreker at Blynk fortsatt har mye å oppnå. Planene fremover innebærer å utvide teamet og ta på seg større prosjekter.

– Målet er å bli blant de ledende byråene i Norge innen design og markedsføring, sier han.

Winther håper på å få flere faste ansatte i Norge, samtidig som de fortsetter å outsource noe arbeid. 

Byrået jobber nå med å styrke sin tilstedeværelse på sosiale medier og har som mål å bruke plattformene til å inspirere andre unge til å følge sine gründerdrømmer.

– Mitt viktigste råd er å ikke gi opp, selv om det høres klisjéaktig ut. Det handler om å fokusere på én idé og jobbe hardt for å realisere den, sier han. 

Arbeidsdagene er lange, og som gründer er det vanskelig å skille jobb og fritid. 

– En vanlig dag starter klokka fem på morgenen, og jeg jobber ofte til sent på kvelden. Det er lange dager, men det må til for å bygge opp selskapet, forteller Winther.

For Winther og teamet i Blynk har reisen så langt vært preget av motgang, lærdommer og små seire. 

– Det har vært en berg-og-dal-bane, men vi har aldri angret på at vi satset alt, avslutter han.

Powered by Labrador CMS