Det vakte oppstyr i deler av europeisk reklamebransje da Havas inngikk en avtale med Shell. Nå har de mistet en viktig miljøsertifisering.
Det vakte oppstyr i deler av europeisk reklamebransje da Havas inngikk en avtale med Shell. Nå har de mistet en viktig miljøsertifisering.

Gigantbyrå i trøbbel på grunn av Shell-avtale

Selskapet svarer at de er stolte over hvordan de jobber.

Publisert Sist oppdatert

Fire byråer eid av det franske reklamegruppen Havas har blitt fratatt sin B Corp-status — en indikator på høye sosiale, miljømessige og selskapsstyringsstandarder — på grunn av selskapets arbeid for Shell.

Det skriver nettstedet Desmog, som rydder opp i det de kaller for PR-forurensing. 

Nettstedet sier de bidrar med faktabasert informasjon om feilinformeringskampanjer om global oppvarming.

– Havas London, Havas Lemz, Havas New York og Havas Immerse er ikke lenger sertifiserte B Corps. Andre enheter i Havas-gruppen er også uegnet til å sertifisere, sa B Lab UK i en uttalelse. 

Det er de som deler ut B Corp-statuser.

Det er Havas Media som fikk avtalen. De har ikke denne statusen.

Selv om de fire byråene ikke hadde direkte forhold til Shell, anså B Lab UK at beslutninger tatt på gruppenivå var relevante for deres B Corp-status siden Havas brukte et felles merke på tvers av sine byråer.

– Havas' struktur og bruk av et felles merkenavn på tvers av noen av sine byråer at hele gruppen til slutt må oppnå sertifisering, i henhold til B Labs regler; dette setter gruppens handlinger innenfor rammen av denne undersøkelsen, skriver Fastcompany.com.

Havas aksepterer å miste denne statusen

– Vi er stolte av å støtte våre kunder i deres transformasjon for fremtiden og forblir fokusert på å oppnå de høyeste nivåene av sosial og miljømessig ytelse, med mer å komme i de kommende månedene og årene, sier byrået i en uttalelse. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS