Gjør YouTube-suksess med markedsføring av reiselivet i Norge
Visit Norways YouTube-kampanje «How to Norway» har fått sterke resultater og slår benchmark i reisekategorien.
Visit Norway gjør stor suksess på YouTube med Dag Tolstoy og Katarina Monetas opplevelsesreise «How to Norway».
21 episoder er sluppet til nå med til sammen over fire millioner videovisninger og 16,1 millioner minutter seertid.
Innovasjon Norge og Snakk Kommunikasjon står bak programserien.
Markedsfører bærekraftig reiseliv
Programlederne utforsker Norge i jakten på å gi seerne alt de trenger å vite før de reiser ut på sitt Norgeseventyr.
De reiser året rundt og bruker følgernes spørsmål og ønsker som en ledetråd for hva de skal oppleve.
Mest sett er videoen der Dag og Katarina utforsker norsk mat og snacks fra lefse til brunost. I tillegg er togturen med Raumabanen en stor hit blant publikum.
– Innovasjon Norge bruker markedsføring til å utvikle reiselivet i mer bærekraftig og mer lønnsom retning, gjennom å bygge reiselyst og utvikle eksportmuligheter for næringen, sier Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring hos Innovasjon Norge i en pressemelding.
Mosfjeld forteller at YouTube-serien «How to Norway» er en del av en større satsing for at Visit Norway skal lykkes med YouTube-publikumet.
Uten kameracrew på slep
– Vi ønsket at videoene skulle se upolert og ekte ut, slik at flere tenker at dette er noe de selv kan oppleve. Derfor falt valget på programledere som selv kunne produsere innhold uten et stort kameracrew på slep, sier produsent Sabrina Sørensen i Snakk Kommunikasjon.
– Vi tilrettelegger og ferdigstiller videoene, men mye av suksessen er takket være jobben programlederne gjør på reise, avslutter hun.
Katarina Moneta er fra Oslo og har de siste årene hatt ansvar for sosiale medier i NRK Super. Etter oppdraget for Innovasjon Norge og Snakk Kommunikasjon begynner hun som journalist i NRK Nyheter Ung.
Dag Tolstoy er fra Sverige, og med over 130.000 følgere er han kjent for sine humoristiske videoer og parodier på Instagram.