Motegiganten Zalando har akseptert å fjerne villedende klima- om miljøpåstander fra nettsiden sin i hele EU/EØS-området.

Forbrukertilsynet:

Zalandos markedsføring er villedende og forbudt 

Norge har sammen med Sverige, Danmark og Tyskland ledet tilsynsarbeid mot Zalando.

Publisert Sist oppdatert

Zalando er en av de største aktørene i Europa innen mote og tekstil. De har over flere år brukt ulike klima- og miljøpåstander i sin markedsføring. 

Påstandene har etterlatt et villedende inntrykk av at mange av Zalandos produkter ikke har negativ påvirkning på miljøet, eller at produktene har mindre negativ påvirkning enn tilsvarende produkter.

Forbrukertilsynet mente Zalandos miljøpåstander var problematiske. Siden Zalandos markedsføring var lik på tvers av europeiske land, tok de initiativ til en felles, europeisk tilsynssak på EU-nivå. 

Norge har sammen med Sverige, Danmark og Tyskland ledet tilsynsarbeidet mot Zalando. Konklusjonen var at Zalandos påstander om klima- og miljøfordeler ved produktene var villedende og derfor forbudt.

Ikke dekkende dokumentasjon

Zalando baserte sine miljøpåstander på at produktene hadde sertifiseringer for en andel av materialet i produktet.

Hvis et selskap skal markedsføre noe som et bedre miljømessig alternativ, må de ha dekkende og pålitelig dokumentasjon som tar hensyn til hele produktets livssyklus.

Da holder det som regel ikke med en sertifisering, heller ikke i Zalandos tilfelle.

Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

– Det næringsdrivende påstår i markedsføringen, må de alltid ha solid dokumentasjon for. Her er det spesielt viktig at næringsdrivende ikke blander sammen sertifiseringsordninger med påstander om klima- og miljøfordeler, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet og legger til: 

– Det at noe er sertifisert, er ikke alltid dokumentasjon for at noe er bedre for miljøet. Denne dokumentasjonen må selskapet i så fall ha i tillegg. 

Zalando har forpliktet seg til mange endringer

Zalando har jobbet internt med å forandre måten de kommuniserer på, og har vært imøtekommende med å gjøre endringer underveis i prosessen. Selskapet har blant annet inngått avtale om å: 

  • Fjerne «miljømerket» de har brukt på produkter som har en eller flere sertifiseringer. 
  • Slutte å bruke ord som «bærekraftig» eller andre overdrevne ord for å fortelle om miljømessige egenskaper ved produktene. 
  • Fjerne villedende bærekraftsikoner.
  • Fjerne villedende elementer fra filterfunksjonen.
  • Gi utvetydig og spesifikk informasjon inne på produktsiden ved å bruke nøytrale produktstandarder.
  • Revidere informasjonen om produktstandarder og Zalandos overordnede mål og strategier.
  • Sikre at påstander kun baserer seg på aspekter som er vesentlige for klima- og miljøet.
  • I tillegg fjernet selskapet tidlig i prosessen ordningen hvor forbrukere kunne betale en fast sum i tillegg for å kompensere for klimaavtrykket sitt, da det er knyttet stor usikkerhet til effekten av ordninger med klimakompensasjon.

Hva skjer videre?

Endringene som Zalando har forpliktet seg til å gjøre, skal være gjennomført innen 15. april 2024.

Siden selskapet har gått med på å gjøre tiltak som kommer forbrukere til gode, avsluttes tilsynssaken mot selskapet.

– Vi anbefaler klesindustrien og andre som markedsfører produkter å ikke gi inntrykk av at noe de selger er «bærekraftig», «miljøvennlig» eller «grønt». Det vil lett være villedende. Næringsdrivende bør heller beskrive de faktiske tiltakene de gjør for å minske miljø- og klimapåvirkningen av produktene og virksomheten, avslutter Rønningen.

Powered by Labrador CMS