Spotifys bærekraftssjef trodde jobben skulle bli lett. Men noe manglet
Hanna Grahn fra Spotify hadde tatt turen til Green Camp for å snakke om podkasten «How we fix this».
(CARLS, OSLO): Da Hanna Grahn begynte som bærekraftssjef i Spotify, tenkte hun at jobben skulle bli enkel.
Spotify er en av verdens største strømmetjenester for musikk og podkast, så da var det vel bare å lage mer innhold om forskningen rundt klima og miljø?
Så lett var det derimot ikke.
– Jeg tenkte at hvis podkaster om klima og forskning får flere lyttere, løser vi klimakrisen. Da så jeg at podkastene finnes jo, de bare når ikke ut. Målet må være at folk skal forandre seg. Og faktaopplysninger er bra, men mange av podkastene mangler det lille ekstra som snakker til hjertene til folk, sa Grahn på scenen under Green Camp i Oslo.
Et forsøk på en annen løsning skulle bli podkasten «How we fix this».
For strømmetjenesten, som har en svært lukrativ avtale med Joe Rogans verdenskjente podkast, tilbyr også en podkast om bærekraft med skuespilleren Alexander Skarsgård i programlederstolen.
«How we fix this» er resultatet av et samarbeid med den svenske ideelle stiftelsen Norrsken Foundation. Deres markedssjef i Norden, Pelle Tamleht, var også til stede på Green Camp.
– Før vi gikk i gang, samlet vi inn masse informasjon om hva slags podkaster folk helst lytter til. Dette brukte vi da vi formet podkasten sammen med Skarsgård, sa Grahn.
Og ifølge Grahn og Tamleht, har det gitt resultater. I juli i 2024 var «How we fix this» den mest populære podkasten om forskning på hele Spotify.
Kampanjen de lanserte i forbindelse med podkasten, nådde 25 millioner mennesker, ifølge dem selv. Konkrete lyttertall sa de derimot ikke noe om på scenen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no