Sporveien topper mens Tibber stuper i bærekraftsmåling
Norske forbrukere sender Sporveien T-banen helt til topps i årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI.
Det melder BI i en pressemelding.
I over tjue år har forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
I 2023 har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer for fjerde gang også målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.
Sporveien T-banen vinner Bærekraftprisen 2023 med en score på 79,4 poeng, etterfulgt av bankene Sbanken med 75,8 poeng og Handelsbanken med 75,4 poeng.
– Dette er tredje gang T-banen går helt til topps på Norsk Bærekraftbarometer. Det er ingenting annet enn imponerende. De lykkes åpenbart bedre enn alle andre med å overbevise forbrukerne om at de er best på bærekraft, sier Pål R. Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI i pressemeldingen.
Bransjen «Matlevering» kommer dårligst ut med en score på 50,5 poeng og danner bunnsjiktet i bransjerangeringen sammen med «Strømmetjenester» og «Klær».
Helt i bunnen av listen over enkeltbedrifter finner vi også i år kleskjeden Hennes & Mauritz med en score på 42,6 poeng. På plassene over følger strømmetjenestene Viaplay (45,8) og HBO (47)
Årets klatrer er togselskapet Go-Ahead som stiger 8,1 poeng.
I den mindre populære kategorien «største fall» finner vi strømselskapet Tibber som stuper nesten 17 poeng.
– Vi så den samme utviklingen for Tibber på Norsk Kundebarometer, og fallet kan nok tilskrives den utskjelte fakturamodellen de innførte i 2022. Oppfattet bærekraft henger også sammen med hvordan man opplever bedriften generelt sett, så det er viktig for bedriftene å jobbe med kunderelasjoner og omdømme parallelt med eget bærekraftarbeid, sier Silseth.
De siste tre årene virker det som om det har vært vanskelig for bedriftene å få frem sitt budskap om hva de gjør på bærekraft, viser årets undersøkelse.
I gjennomsnitt var det 24 prosent av bedriftenes egne kunder som ikke klarte å svare på noen av bærekraftspørsmålene i årets undersøkelse. Det er riktignok en forbedring fra 2022, men det er langt igjen til resultatene vi så før pandemien inntraff.
Miljødimensjonen er kanskje det folk flest forbinder med bærekraft, men analyser Silseth og kollegene har gjort viser at det kanskje er viktigere for bedriftene å arbeide med den sosiale og økonomiske dimensjonen i forhold til å påvirke kundenes kjøpsadferd (lojalitet).
– Hva som er den viktigste dimensjonen vil variere noe i de ulike bransjene, så det er viktig for virksomhetene å skaffe seg oversikt over hvilke mekanismer som er gjeldende i sin bransje. Og så må arbeidet rundt bærekraft balanseres deretter, sier Silseth.