Selah Sleep er årets «Gullspire»
Start-upen får kommunikasjonshjelp fra TRY og reklameplass på TV 2 til en verdi av én million kroner.
(Kulturkirken Jakob, Oslo): Under kveldens prisutdeling «Gullfisken» ble «Gullspiren» tildelt årets bærekraftsgründer. Prisen gikk til Selah Sleep, som har utviklet en innovativ søvnklokke.
Selskapet ble grunnlagt høsten 2020 av Christine Øvstdal og Maria With Hoen. De startet Selah med et ønske om å skape det produktet de selv hadde lengtet etter på sin reise mot bedre søvn.
Vinneren av årets Gullspire får ikke bare den ærefulle tittelen og et trofé, men også kommunikasjonshjelp fra TRY og reklameplass på TV 2 til en verdi av én million kroner.
Global søvnepidemi
Juryleder for årets prisutdeling var Marte Sootholtet, daglig leder i Impact StartUp.
Da selskapet ble kunngjort som en av finalistene, lød juryens begrunnelse som følger:
– Selah Sleep bekjemper global søvnepidemi med en innovativ søvnklokke, begrenser skjermaktiviteter, bruker spesialdesignet oppvåkningslampe og har overveldende positive tilbakemeldinger; verdig Gullspiren-finalist, inspirert av norske hardwareselskaper.
De øvrige nominerte, inkluderte CanEat og Minius Furniture. Bærekraftsgründerne ble valgt ut i tråd med Impact StartUps kriterier basert på FNs 17 bærekraftsmål.
CanEat presenterte en app-løsning som gir brukere informasjon om matvarenes innhold basert på individuelle intoleranser. Minius Furniture, på sin side, ble anerkjent for sitt karbonnegative design av møbler og en abonnementsmodell som tar sikte på å redusere bruk og kast.
I fjor vant Moving Mamas tidenes første Gullspiren-pris under Gullfisken. Bedriften jobber med å få innvandrerkvinner ut i arbeidslivet og det norske samfunnet. Forretningsmodellen er non-profit.