Gullfisken 2023:
TRY og POL stiller sterkest: – Alltid en gledelig kveld
Reklamebransjen samles i feststemning for å hylle fjorårets beste reklamefilmer.
(Kulturkirken Jakob, Oslo): I kveld går «Gullfisken» på TV 2 av stabelen, når fjorårets beste reklame skal kåres.
Det er POL og TRY som har flest nominasjoner med tre hver. Per Høj er nominert to ganger og utover det er Anorak, Nord DDB, Morgenstern og ANTI nominerte.
I fjor stakk Morgenstern av med Gullfisken for sin reklamefilm for Finn «Mandag på lørdag». Det var første gang reklamebyrået gikk helt til topps i konkurransen.
Flest vinnersjanser
Sindre Beyer, COO i TRY, er godt fornøyd med å sitte på tre potensielle vinnerlodd.
Reklamebyrået har allerede elleve seire, og håper på nok en triumf i kveld. Hvis ikke, ønsker Beyer at POL, med like mange nominasjoner, stikker av med seieren.
– Utfallet er usikkert, men det er alltid en gledelig kveld for bransjen. Flere ganger har jeg tippet riktig, mens andre ganger helt feil. Kåringen er viktig for å vise at reklamefilmer på TV fortsatt er en viktig del av merkevarebygging, sier han.
POL stiller like sterkt i kveld som TRY.
– Å vinne betyr utrolig mye for oss. Den spesielle anerkjennelsen gir stolthet, ikke bare internt, men også for våre kunder, uttaler Therese Becke, daglig leder i POL.
– Hvilken reklamefilm er årets favoritt?
– Det er vanskelig å si. Hva ønsker folk i dag? Våre humoristiske reklamefilmer for VY tilbyr latter i tunge øyeblikk, mens reklamefilmen for Helsedirektoratet er viktigere enn noen gang, sier Becke.