Jernia er lei ord som grønnvasking
– I vår kommunikasjon vil vi for alt i verden unngå klisjeer og selvfølgeligheter.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I en tid hvor miljø og klima opptar folk, er det lett å ta i bruk begrepet bærekraft for å lede oppmerksomheten mot egen bedrift. Men da Jernia ønsket seg en tydelig, troverdig og gjenkjennelig bærekraftskommunikasjon, måtte det skje uten å bruke det oppbrukte ordet på b.
– Dette var en av de største utfordringene våre. I vår kommunikasjon vil vi for alt i verden unngå klisjeer og selvfølgeligheter, ikke minst fordi vi mener alvor når det kommer til bærekraft. På dette området skal vi være bransjeledende. Kommunikasjonen vår må derfor både være tydelig, troverdig, gjenkjennelig – og ikke minst sann, forteller markedsdirektør Trygve Haldorsen i Jernia til Kreativt Forum.
Oppdraget ble tildelt McCann Oslo, som lagde konseptet «Vi fikser det sammen».
Selv om miljø og bærekraft er viktig for folk, er det få som liker bedrifter som skryter på seg miljøengasjement. Derfor bestemte de seg for at temaet ikke måtte kommuniseres ovenfra og ned, som vanlig corporate-kommunikasjon.
– Konseptet forteller både at vi og våre produkter hjelper folk å ta vare på tingene sine, samt at ingen kan løse bærekraftutfordringen på egen hånd. Det finnes ingen annen vei enn at alle bidrar, forklarer Haldorsen til Kreativt Forum.
Byrået endte dermed med et konsept som involverer kundene og som forteller om Jernias tiltak og tilbud. Konseptet uttrykkes med setningen: «Vi fikser det sammen». McCann har redusert generell prat om bærekraft, og heller løftet fram konkrete tiltak fra Jernia.
Byrået har brukt illustratøren Zarina Saidova til konseptet.
– Vi trenger ikke vise tørre sletter og smeltende isfjell hver gang vi skal kommunisere bærekraft. Slike bilder er like utslitte som ordet, forteller kreativ leder Siv Trælvik Breien i McCann Oslo til Kreativt Forum.