Fra Crocs-kolleksjon til rosa Xbox, Greta Gerwigs Barbie-film har tiltrukket seg mer enn 100 reklamepartnere og skapt utallige overskrifter.

Barbies markedsføring går verden rundt. Men suksessen er en del av en større trend

Hvordan leketøysdukkens fantasiverden ble til en magisk opplevelse på kinolerretet, og samtidig satte sitt preg på den moderne markedsføringsverdenen.

Publisert Sist oppdatert

Barbie, den ikoniske leketøysdukkens eventyrlige univers, har nådd kinolerretene i form av en etterlengtet film. Men dette er ikke en vanlig filmatisering. Det er en del av den voksende trenden med «brandopics» – filmer og serier som tar utgangspunkt i kjente merkevarer; Tetris (det spillet), Air (Air Jordan-fyren), Flamin' Hot (Cheetos-chipsen) og The Playlist (Spotify) - bare for å nevne de aller nyeste. Lista er som kjent lang. 

Barbie har nå for alvor satt sitt preg på denne trenden, og med et partnerskap mellom indiefilmskapere og leketøysgiganten Mattel har filmen skapt bølger både i filmindustrien og blant fans verden over. 

Filmen, regissert av Oscar-nominerte Greta Gerwig og Noah Baumbach, har fått folk til å heve øyenbrynene siden det usannsynlige samarbeidet først ble kunngjort.

Dristig markedsføring

I forkant av filmens lansering har visst markedsavdelingen hos Warner Bros jobbet iherdig for å skape oppmerksomhet rundt Greta Gerwigs sukkerspinnfargede fantasi. Sammen med et imponerende partnerskap med ulike merkevarer har de klart å få Barbie til å være nesten uunngåelig denne sommeren. 

Fra rosa Xbox til dyre designerklær har Barbies ikoniske image blitt videreført gjennom en rekke produkter som fans verden over har ønsket å eie.

Medieselskapet har også spilt smart ved å involvere fansen og skape en interaktiv markedsføringskampanje. 

Barbies drømmehus har fått en fremtredende plass i markedsføringen, med en omvisning i Architectural Digest, der de forteller om de endeløse møtene de har hatt om nyanser av rosa.

I et dristig trekk av viral markedsføring, kunngjorde Warner Bros at huset ville bli lagt ut på Airbnb i noen få dager, etter at Ken bestemte seg for å leie ut da han passet huset. Dette trekket fanget oppmerksomheten til fansen og ga en følelse av delaktighet i Barbies fantasiverden.

Ikke bare har markedsføringen vært i dialog med fansen, men den har også utnyttet sosiale medier til det fulle. Gjennom kreative og oppsiktsvekkende innlegg har Barbie-filmen fått en massiv tilhengerskare og skapt en enorm samtale rundt filmen. 

Fansen har omfavnet markedsføringskampanjen helhjertet, og dette har ført til endeløse memes og diskusjoner rundt den samtidige lanseringen av Christopher Nolans nyeste film.  

Filmen har i tillegg fått drahjelp av sosiale medier-fenomenet «Barbenheimer» som spiller på at de tilsynelatende diametralt forskjellige filmene «Barbie» og «Oppenheimer» hadde premiere samme helg.

Resultatet av kampanjen har vært imponerende. Filmen får positive anmeldelser fra kritikere og knuste forventningene og spilte inn 155 millioner dollar i billettinntekter i USA og Canada bare i åpningshelgen. 

Her hjemme i Norge solgte Barbie over 105.000 billetter gjennom helgen, melder Film og Kino i  pressemelding. 

Det mest bemerkelsesverdige er at denne markedsføringskampanjen ikke bare har påvirket Barbie-filmen, men den har også hatt en direkte innvirkning på leketøysindustrien. Euromonitor har meldt at leketøysgiganten forventes å vokse med hele 14 milliarder dollar innen 2027, hovedsakelig takket være Barbie-filmen. Dette viser tydelig hvordan en vellykket film og smart markedsføring kan påvirke hele bransjer og bidra til økonomisk vekst for merkevarer. 

Ny æra innen film 

Trond Blindheim er markedsføringsekspert ved Høyskolen Kristiania. Han kaller Barbie-markedsføringen «veldig vellykket».

–Det er få filmer som har fått mer oppmerksomhet, konstaterer han. 

Likevel har suksessen ikke kommet uten spørsmål og kontroverser. Noen har stilt spørsmål ved om det er etisk å skape filmkunst for å fremme salg av leketøysprodukter uten å problematisere det. 

Markedsføringsekspert Trond Blindheim.

– Reklame, underholdning, spill og alt mulig blandes. Det kan være vrient for publikum å skille ingrediensene fra hverandre.

Men uansett synspunkt kan man ikke benekte at Barbie har vært en suksess, både som film og som markedsføringsstrategi. 

Barbie-filmen har allerede satt sitt merke i kulturen rundt merkevarefilmer, og den vil sannsynligvis fortsette å inspirere andre merkevarer til å tenke utenfor boksen når det gjelder filmatiseringer. 

Denne suksessen vil bli husket som et eksempel på hvordan leketøysdukkens fantasiverden ble til en magisk opplevelse på kinolerretet, og samtidig satte sitt preg på den moderne markedsføringsverdenen. 

Powered by Labrador CMS