Så mange så «Barbie» på kino i juli: – Ville tilstander
Flere filmer er populære blant nordmenn i år, men det er ingen tvil om hvem som er den store vinneren.
Tallenes tale for kinobesøket i Norge i juli måned er klar. De viser 1.245.566 solgte billetter. Filmer som «Mission: Impossible – Dead Reckoning - Part One», «Barbie» og «Oppenheimer» fikk nordmenn til å vandre i hopetall til norske kinoer.
– Dette er den beste juli måned siden juli 2009, som er den beste enkeltmåneden for juli som vi har statistikk på. I juli 2009 hadde norske kinoer blant annet «Istid 3» og «Harry Potter» på film-menyen. Juli 2023 går dermed inn som den nest beste juli-måneden noensinne, sier Espen Lundberg Pedersen, administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Film & Kino, i en pressemelding.
Dette er også den beste måneden totalt på kino på nesten to år, siden oktober 2021 da «James Bond: No Time To Die» hadde premiere.
– Dette er helt fantastiske kino-tall, sier Pedersen.
«Barbie» mest populær
Til sammenligning ble det solgt 838.600 kinobilletter i juli 2022 og 928.620 kinobilletter i juli 2019, som er det siste normalåret før pandemien.
Det betyr en økning på hele 34 % fra juli 2022. På 2000-tallet er det kun seks ganger tidligere solgt over 1 million billetter i juli måned.
«Barbie» er den store billett-vinneren i juli måned. Filmen hadde premiere 21. juli, og er den mest sette filmen i juli. Den er allerede oppe på fjerdeplass blant de mest sette kinofilmene i Norge i år med 303.326 solgte billetter på kun ti dager.
På femteplass på årets toppliste finner vi «Oppenheimer» med 225.756 solgte billetter. «Oppenheimer» hadde premiere samme kveld som «Barbie», nemlig 21. juli, og er dermed også den nest mest sette filmen i juli måned.
På årets kinotopp finner vi nå «Mission: Impossible – Dead Reckoning» som hadde premiere 12. juli. Filmen er allerede oppe på plass nummer syv, og har solgt 219 214 billetter.
Foreløpig er det «Super Mario Bros.filmen» som topper 2023-listen her til lands, med 410 283 solgte billetter. Denne hadde premiere 5. april. «Kampen om Narvik» er nummer to i år med 333.900 solgte billetter i 2023. Denne hadde premiere 25. desember i fjor.
– «Barbie» har kun spilt en drøy uke og er allerede den fjerde mest sette filmen på norske kinoer i år, og vil med stor sannsynlighet bli den mest sette filmen på kino i 2023, sier Espen Lundberg Pedersen
Måtte avbryte ferien
Og kino-Norge bruker de ressursene de har tilgjengelig når nordmenn folkevandrer til kinoer over hele landet.
– Kinoer over hele landet melder om positivt ville tilstander med fulle hus hver dag siden premieren på «Barbie» og «Oppenheimer». Flere kinosjefer har avbrutt ferien for å bidra med billettsalg, poppe popcorn og rydde saler, sier Lundberg Pedersen.