Viaplays markedsverdi har sunket kraftig den siste tiden. Medieekspert Lasse Gimnes kan ikke huske å ha sett lignende på det nordiske markedet.

Viaplay i krise: – Virker som de er på vei inn i en dødsspiral

Strømmetjenesten Viaplay er inne i en tøff økonomisk periode. Står merkevaren deres i fare?

Publisert

Torsdag 20. juli kom det fram at strømmetjenesten Viaplay sier opp 25 prosent av sine ansatte.

Selskapet er i økonomisk krise. Kvartalsrapporten til selskapet viser et driftsresultat på minus 6,5 milliarder svenske kroner i andre kvartal.

I tillegg har de sagt at de vil vurdere å selge hele konsernet. Til sammen får dette store konsekvenser for merkevaren deres, mener Tor Wallin Andreassen. Han er professor ved Norges Handelshøyskole (NHH), og ekspert på markedsføring.

– Det virker som de er på vei inn i en dødsspiral. Det som skjer i Viaplay sender ut flere negative signaler på én gang, og det merker investorene og kundene deres, sier Andreassen.

Skaper bekymring

Viaplay ble etablert i 2007, og har hovedkontor i Stockholm. Nå mister 400 personer jobben i selskapet som følge av situasjonen.

Dette gir flere ulemper, ifølge Andreassen.

– De ansatte blir bekymret for jobbene sine. Kundene blir bekymret for innholdet de blir tilbudt. Investorene blir bekymret for verdiene sine. De har også snakket om å selge rettigheter til å vise diverse idrett, noe som mange av abonnentene deres er opptatt av.

Utviklingen må ses i sammenheng med situasjonen ellers i verden, mener professoren.

– Bakteppet for norske kunder er at de aller fleste opplever en nedgang i reallønn og en økning i renteutgiftene. Da merkes det når prisene på abonnementer hos strømmetjenestene går opp.

Et eksempel på økte priser går på nettopp sportsrettigheter. I fjor overtok Viaplay rettighetene til å vise fotballkamper fra den engelske toppdivisjonen, Premier League. Først kostet det 649 kroner i måneden for dette abonnementet. Nå ligger prisen på 749 kroner.

– Brenner på dass

Den norske Viaplay-avdelingen har vært tause om hvordan krisen rammer deres ansatte.

Medier24 har tidligere skrevet om at selskapet kan bli nødt til å selge unna noen rettigheter.

– Viaplay er i en intensiv og konkurranseutsatt bransje. Alt de sender på sine flater skal konsumeres nå med en gang, og kundene har ikke tålmodighet. Samtidig er det vanskelig å finne en unik plass som merkevare i denne bransjen.

– De må forsøke å holde på investorene og eksisterende abonnenter samtidig som de tiltrekker seg nye. Men ledelsen må opp et hakk med kommunikasjonen. Folk både utenfor og innad i selskapet har behov for å vite hva som skjer. Nå brenner det virkelig på dass, sier Andreassen.

En viktig aktør

Medieekspert Lasse Gimnes fremhever Viaplay som en viktig bidragsyter i det norske mediemarkedet.

– Som merkevare er det veldig mye mediehistorie knyttet til dette selskapet. Også fra 1980-tallet, før de ble hetende Viaplay. Men dette er nok først og fremst en viktig sak for folk med spesiell interesse eller for folk i bransjen. «Ola og Kari Nordmann» blir nok ikke så påvirket av situasjonen, sier Gimnes.

Han peker på flere årsaker til at Viaplay har havnet her.

– Markedet for TV-reklame i Norge og andre land har gått vesentlig ned. I tillegg sitter nok ikke pengene hos folk flest så løst som tidligere, med tanke på det å kjøpe strømme-abonnement. For det tredje handler de mange av rettighetene sine i andre valuta enn norsk og svensk. Det er uheldig når kursen er slik den er i dag, sier Gimnes.

Ikke sett lignende

Franske Canal+ Group har allerede kjøpt 12 prosent av aksjene i Viaplay. 

Gimnes sier at han følger de nordiske medieaktørene tettest, og at han ikke kan huske en lignende situasjon.

– Det finnes helt sikkert selskaper som har opplevd lignende nedgang. Men blant nordiske medier kan jeg ikke huske en slik nedtur. Viaplay er i en ekstrem tillitskrise med sine investorer, og det er ekstremt mange spørsmål knyttet til dem akkurat nå.

KOM24 har kontaktet Viaplay i forbindelse med denne saken. De ønsker ikke å gi noen kommentar.

Powered by Labrador CMS