Viaplay i krise: – Virker som de er på vei inn i en dødsspiral
Strømmetjenesten Viaplay er inne i en tøff økonomisk periode. Står merkevaren deres i fare?
Torsdag 20. juli kom det fram at strømmetjenesten Viaplay sier opp 25 prosent av sine ansatte.
Selskapet er i økonomisk krise. Kvartalsrapporten til selskapet viser et driftsresultat på minus 6,5 milliarder svenske kroner i andre kvartal.
I tillegg har de sagt at de vil vurdere å selge hele konsernet. Til sammen får dette store konsekvenser for merkevaren deres, mener Tor Wallin Andreassen. Han er professor ved Norges Handelshøyskole (NHH), og ekspert på markedsføring.
– Det virker som de er på vei inn i en dødsspiral. Det som skjer i Viaplay sender ut flere negative signaler på én gang, og det merker investorene og kundene deres, sier Andreassen.
Skaper bekymring
Viaplay ble etablert i 2007, og har hovedkontor i Stockholm. Nå mister 400 personer jobben i selskapet som følge av situasjonen.
Dette gir flere ulemper, ifølge Andreassen.
– De ansatte blir bekymret for jobbene sine. Kundene blir bekymret for innholdet de blir tilbudt. Investorene blir bekymret for verdiene sine. De har også snakket om å selge rettigheter til å vise diverse idrett, noe som mange av abonnentene deres er opptatt av.
Utviklingen må ses i sammenheng med situasjonen ellers i verden, mener professoren.
– Bakteppet for norske kunder er at de aller fleste opplever en nedgang i reallønn og en økning i renteutgiftene. Da merkes det når prisene på abonnementer hos strømmetjenestene går opp.
Et eksempel på økte priser går på nettopp sportsrettigheter. I fjor overtok Viaplay rettighetene til å vise fotballkamper fra den engelske toppdivisjonen, Premier League. Først kostet det 649 kroner i måneden for dette abonnementet. Nå ligger prisen på 749 kroner.
– Brenner på dass
Den norske Viaplay-avdelingen har vært tause om hvordan krisen rammer deres ansatte.
Medier24 har tidligere skrevet om at selskapet kan bli nødt til å selge unna noen rettigheter.
– Viaplay er i en intensiv og konkurranseutsatt bransje. Alt de sender på sine flater skal konsumeres nå med en gang, og kundene har ikke tålmodighet. Samtidig er det vanskelig å finne en unik plass som merkevare i denne bransjen.
– De må forsøke å holde på investorene og eksisterende abonnenter samtidig som de tiltrekker seg nye. Men ledelsen må opp et hakk med kommunikasjonen. Folk både utenfor og innad i selskapet har behov for å vite hva som skjer. Nå brenner det virkelig på dass, sier Andreassen.
En viktig aktør
Medieekspert Lasse Gimnes fremhever Viaplay som en viktig bidragsyter i det norske mediemarkedet.
– Som merkevare er det veldig mye mediehistorie knyttet til dette selskapet. Også fra 1980-tallet, før de ble hetende Viaplay. Men dette er nok først og fremst en viktig sak for folk med spesiell interesse eller for folk i bransjen. «Ola og Kari Nordmann» blir nok ikke så påvirket av situasjonen, sier Gimnes.
Han peker på flere årsaker til at Viaplay har havnet her.
– Markedet for TV-reklame i Norge og andre land har gått vesentlig ned. I tillegg sitter nok ikke pengene hos folk flest så løst som tidligere, med tanke på det å kjøpe strømme-abonnement. For det tredje handler de mange av rettighetene sine i andre valuta enn norsk og svensk. Det er uheldig når kursen er slik den er i dag, sier Gimnes.
Ikke sett lignende
Franske Canal+ Group har allerede kjøpt 12 prosent av aksjene i Viaplay.
Gimnes sier at han følger de nordiske medieaktørene tettest, og at han ikke kan huske en lignende situasjon.
– Det finnes helt sikkert selskaper som har opplevd lignende nedgang. Men blant nordiske medier kan jeg ikke huske en slik nedtur. Viaplay er i en ekstrem tillitskrise med sine investorer, og det er ekstremt mange spørsmål knyttet til dem akkurat nå.
KOM24 har kontaktet Viaplay i forbindelse med denne saken. De ønsker ikke å gi noen kommentar.