Gunn Enli tror Twitters navnebytte kan ha skjedd litt for raskt. Nederst til venstre er Anders Mamen ved Kristiania. Til høyre X-eier Elon Musk.

Ekspert om Twitters navnebytte: – Har aldri sett noe lignende

På svært kort tid byttet Twitter navn til «X». Selv om flere er skeptiske til beslutningen, er målet til Elon Musk tydelig, mener eksperter.

Publisert Sist oppdatert

Søndag 23. juli skrev Twitter-eier Elon Musk at plattformen ville bytte navn til «X».

Ikke lenge etter var den velkjente, blå fuglen byttet ut med en svart X. Anders Mamen er ekspert på merkevare, og jobber som høyskolelektor ved Kristiania. Han er kritisk til endringen.

– Dette virker lite gjennomtenkt, og det virker som om dette har vært en noe forhastet prosess, sier Mamen til KOM24.

Forbindes med Musk

Musk forsøker å knytte merkevaren til seg selv, forteller Mamen. Fra før eier han blant annet romfartsforetaket SpaceX.

– Dette skjer ikke helt ut av det blå. Han har et mål med endringen. Men det er nok vanskeligere å beskytte en generisk X enn Twitter-navnet. Jeg tror de gjør seg selv mer sårbare som merkevare, sier Mamen.

Etter Musks overtakelse kan man også betale for å få et blått verifiserings-merke på sin Twitter-konto. Forandringene som milliardæren har innført, har møtt blandede reaksjoner.

– Musk risikerer å støte fra seg mange av Twitter-brukerne. Samtidig har ikke plattformen like mange aktive brukere som for eksempel Facebook. Så dette får kanskje ikke så stor betydning som noen tror, sier Mamen.

Å «tvitre»

Twitter ble grunnlagt i 2006. Den blå fuglen har vært et kjennetegn på plattformen i 17 år, men nå skal den altså bli historie. 

Gunn Enli er professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo. Hun mener det er risikabelt å gjøre så drastiske forandringer på en så velkjent merkevare.

– Jeg har aldri sett noe lignende. Dette har foregått med veldig raske trekk, og ting har skjedd veldig brått. Men det er også blitt et kjennetegn på Elon Musk og hans atferd. Det har på en måte blitt forutsigbart at han er uforutsigbar, sier Enli til KOM24.

Musk eier også bilprodusenten Tesla, og er en av verdens rikeste personer. Han kjøpte Twitter i oktober i 2022.

– Dette er et jordskjelv for Twitter slik vi kjenner det. Man visker ut flere år med merkevarebygging. Det å «tvitre» har jo blitt en del av vokabularet.

– Risikabelt

At Twitter nå bytter navn til X gjør tilknytningen til Musk mye mer tydelig, mener Enli.

– At merkevaren personifiseres på denne måten, er veldig interessant. En kan dra en sammenligning til Petter Stordalen, Strawberry og hans jordbær-historie. X betyr noe for Musk personlig, og det inngår i planene hans om å gjøre Twitter til noe større og mer altomfattende enn det har vært så langt, sier hun.

Enkelte har derimot spekulert i om X-merkevaren kan åpne dørene for søksmål og rettssaker.

Juristen Josh Gorben har uttalt til Reuters at det er hundre prosent sikkert at Twitter vil bli saksøkt for navneendringen. 

Microsoft har med sin Xbox-konsoll eid rettigheter til bokstaven X siden 2003. I tillegg eier Meta rettighetene til et X-symbol i sosiale medier.

– Logoen er elegant og utseendemessig fin i den fonten som er valgt. Det er en interessant retning, men samtidig er det en veldig enkel logo som veldig mange andre kunne laget, sier Enli.

– Det er grunn til å stille spørsmål ved om dette har skjedd for raskt, og om de har tatt alle hensyn som bør tas, sier Anders Mamen.



Powered by Labrador CMS